Gode intensjoner:  NSBs konserndirektør mobilitet og strategi, Synne Homble og  adm. direktør i GreenMobility, Torben Andersen signerte å går en intensjonsavtale om å samarbeide om utleie av elbiler i Oslo.
Gode intensjoner: NSBs konserndirektør mobilitet og strategi, Synne Homble og adm. direktør i GreenMobility, Torben Andersen signerte å går en intensjonsavtale om å samarbeide om utleie av elbiler i Oslo. (Foto: NSB)

NSB - GreenMobility

NSB vil leie ut 250 elbiler i Oslo

Nå handler det ikke bare om å kjøre tog og buss.

NSBs nye utleiesatsing på elbil i Oslo er basert på en intensjonsavtale med det danske selskapet GreenMobility, som tilbyr utleie av elektriske bybiler i København. De har utviklet et system og en app som gjør det enkelt for folk å leie dem.

NSBs avtale vil være en franchise av det danske systemet som GreenMobility vil fortsette å utvikle.

Tilpasse tilbudet

– Vi er inne i en tid hvor transportsektoren gjennomgår store endringer, og vi må endre oss for å tilpasse oss dette og kundenes forventninger. Vi må tenke mobilitet på en ny måte, og utleievirksomheten er et uttrykk for dette. Det er all grunn til at vi skal rokke ved folks tradisjonelle oppfatning av NSB, sier konserndirektør mobilitet og strategi i NSB-konsernet, Synne Homble.

NSB etablerte fra 1. januar divisjonen hun leder og som har som oppgave å tenke de nye tankene og få satt den ut i livet. Fra før har de tatt en eierandel i Applied Autonomy på Kongsberg som utvikler selvkjørende systemer.

– Målet er å ha 250 elbiler til utleie i Oslo i løpet av året, sier hun.

Ny leiemodell

Sammenliknet med tradisjonell bilutleie vil NSBs variant ha en helt annen modell. Folk kan bruke appen til å finne en elbil og sjekke ladetilstanden. Appen vil også låse opp bilen og låse den når de forlater den. Kundene kan sette den fra seg hvor de vil på gateparkeringsplasser, men NSB vil også etablere såkalte hotspots i ulike parkeringshus hvor bilene også kan lades. Tanken er at bilene skal ha området innenfor Ring 3 som utgangspunkt, men også på noen utvalgte områder utenfor.

– I København er det folk fra GreenMobility som tar seg av driften av bilene. De vasker dem, flytter dem og sørger for lading. Det kan nok være at nordmenn, som er mer vant til elbiler, setter i gang ladingen når de kommer til en hotspot, sier hun.

Det kreves en masse folk for å betjene 250 biler som hver kanskje leies ut flere ganger i døgnet.

– GreenMobility har lyktes med å lage god drift med enkle løsninger som ikke krever for mange mennesker. Samtidig har vi en fordel ved at vi har en stor og dyktig organisasjon i Nettbuss-divisjonen og de kommer til å få en sentral rolle i driften av bilutleien, sier Homble.

Biltype og pris ikke klar

NSB har ikke valgt ut bilene de vil satse på. Det blir en forhandling med leverandørene.

De har heller ikke bestemt utleieprisene, men i København koster det 3,5 danske kroner per minutt å leie en elbil. Alternativt kan man leie den et døgn for 595 danske kroner, eller ha et abonnement på inntil 20 timer i måneden til 1195 danske kroner. Omgjort i norske kroner må vi gange med rundt 1,3.

På den andre siden er elbiler vesentlig billigere i Norge, og det burde hjelpe en del. Til syvende og sist er det mange ulike faktorer som kostnadsnivåer og andre parametere som vil bestemme de norske leieprisene.

Kapital- og klimaargument

– Vi tror etterspørselen etter slike bybiler kommer til å øke over hele Europa, sier hun og peker på at tall fra Statistisk sentralbyrå og Transportøkonomisk institutt viser at 2,6 millioner personbiler står parkert i snitt 23 timer i døgnet i her i landet.

– Det blir mange unødvendige biler når alle skal eie hver sin. Vi ser at mange unge velger å ikke ha bil når de bor i byen, og at mange er opptatt av å gjøre klimavennlige valg. I fjor sparte elbilene til GreenMobility København for 350 tonn CO2, sier hun.

NSB vil jobbe videre med å klarlegge alt rundt etableringen i Oslo og planen er å inngå en bindende avtal med GreenMobility før 1. juni.

– Det vi ønsker å etablere i Oslo er svært skalerbart og kan lett flyttes til andre byer i Norge hvis løsningen blir populær, sier hun.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)