Schenker AS skal sette ned farten på sine lastebiler i Norge. Innen 2010 skal CO2-utslippene deres ned med 30 prosent. (Bilde: Schenker)
Viseadministrerende direktør Erling Sæther (t.h) og informasjonssjef Einar Spurkeland i Schenker presenterte onsdag godsgigantens nye klimatiltak. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Setter ned farten for miljøet

  • Motor

Å sette ned farten på lastebilflåten er bare ett av flere tiltak godsgiganten Schenker nå iverksetter for å redusere sine klimagassutslipp.

30 prosent på tre år

I løpet av 2010 skal Schenker kutte sine CO 2-utslipp med 30 prosent. Og innen 2020 skal CO 2-utslippene være halvert i forhold til dagens.

– Dette er ambisiøse mål sammenlignet med klimaforliket på Stortinget. Likevel er vi sikre på at dette er fullt mulig å nå, sier viseadministrerende direktør Erling Sæther i Schenker AS til TU.no.

Konkrete tiltak

Selskapet lanserer nå en fempunkts klimastrategi der utslippskuttene skal komme ved å jobbe med:

  • Sjåføren
  • Drivstoffet
  • Kjøretøyet
  • Framføringsvei og utnyttelse
  • Samferdselspolitikken

Strategien er ingen svevende framtidsvisjon. Den inneholder konkrete tiltak som skal iverksettes nå.

Sjåfører på kurs

Deler av utslippsreduksjonen skal Schenker hente på å redusere drivstofforbruket. Samtlige sjåfører skal kurses i økokjøring.

Dette kombinert med kontinuerlige målinger, skal få forbruket ned med ti prosent.

Låser farta

I tillegg skal hastighetsregulatoren på Schenker-bilene justeres ned fra 92-95 kilometer i timen til 80-85 km/t.

– Dette forutsetter en viss omlegging av rutene, men dette tiltaket er godt forankret ute hos våre transportører, understreker Sæther.

– Vi har gjort forsøk på transport mellom Sandefjord og Alnabru. Sjåførene trodde det ville bli helt katastrofe tidsmessig, men differansen ble bare ti minutter på bilene med og uten nedsatt hastighetsregulator, forteller informasjonssjef Einar Spurkeland.

Mer biodiesel

En del av utslippene skal fjernes ved å ta i bruk mer miljøvennlig drivstoff.

Schenker har nettopp undertegnet en intensjonsavtale med en drivstoffleverandør som forplikter seg til landsdekkende distribusjon av diesel med 30 prosent innblanding av biologisk framstilt diesel.

30 prosent biodiesel er så langt bilprodusentene vil strekke seg når det gjelder garanti på motor og drivlinje.

I tillegg til CO 2-kutt, legger Schenker opp til å rense for NO x gjennom såkalt SCR-teknologi og bruk av AdBlue.

Les også: Skipslast rengjør lastebiler

Hardere veiprioritering

Speditøren skal også knipe inn på utslippene ved å ta i bruk flere av de nylig tillatte 25,25 meter lange modulvogntogene, og jobbe for enda bedre utnyttelse begge veier. Samt bruke jernbane og skipsfrakt i så stor grad som mulig.

Les også: Monstertrailerne kommer til Norge

Det de ikke har kontroll på selv og som krever politisk påvirkning, er utbedring av de viktigste transportkorridorene.

– De viktigste og mest trafikkerte veiene må prioriteres mer. 80 prosent av all landbasert vareforsyning foregår i østlandsområdet. Å bruke ressurser på bruer og tunneler i Finnmark er dårlig miljøpolitikk. Det er ikke spesielt distriktsvennlig, men det er slik det er, mener Schenker-direktøren.

Sæther presenterte selskapets nye klimastrategi på konferansen «Transport, miljø og forskning» som Samferdselsdepartementet, Forskningsrådet og Statens vegvesen arrangerte onsdag.