Mandag formiddag kom den første store AdBlue-lasten til Yaras terminal på Menstad. (Bilde: Dagfinn Bakke)
Næringsminister Dag Terje Andersen skrudde opp krana på Yaras nye AdBlue-terminal. (Bilde: Dagfinn Bakke)

Skipslast rengjør lastebiler

  • Motor

Tankeren, som la til kai på Yaras terminal på Menstad i Porsgrunn mandag formiddag, er nemlig fylt med tilsettingsstoffet AdBlue.

Åpnet AdBlue-terminal

– Én slik tankbåt med AdBlue-løsning kan redusere NO x-utslippene med opp mot 95 prosent fra 700 lastebiler i ett år. Nå har volumet her til lands kommet på et slikt nivå at vi har mulighet til import i stor skala, sier Terje Bakken som leder Yaras industridivisjon.

Yara har investert i en egen terminal for AdBlue som de skiper inn fra sin egen fabrikk i Sluiskil i Nederland.

Dag Terje Andersen var til stede fra storaksjonæren Nærings- og handelsdepartementet for å kaste glans over åpningen og åpne krana på AdBlue-terminalen.

Blir til nitrogen og vann

AdBlue er navnet på et tilsetningsstoff som Yara og andre europeiske nitrogenprodusenter har utviklet. Yaras versjon selges under merkenavnet Air1.

Det flytende kjemikaliet er en løsning på 32,5 prosent urea i vann. Den tilsettes den varme dieselavgassen før den går inn i katalysatoren hvor rundt 90 prosent av NO X brytes ned til ufarlig nitrogen og vann.

Denne teknologien kalles SCR, som er en forkortelse for Selective Catalytic Reduction. Dens store forse er at drivstofforbruket ikke øker med påfølgende økte CO 2-utslipp.

Øker på NOx-reduksjon

– I år tar vi inn 7.000 tonn til Norge. Dette regner vi med øker til 25-30.000 tonn i løpet av fem år i tråd med at det kommer flere lastebiler med SCR-teknologi, sier Bakken.

Han legger ikke skjul på at Air1 hovedsakelig er en europeisk satsing for Yara. De har forpliktet seg til å levere AdBlue til 35 forskjellige land, og solgte dette kjemikaliet for halvannen milliard kroner i fjor.

– Vi økte med 25 prosent i fjor, og kommer til å fortsette å vokse. Vi ser nå store vekstmuligheter i miljømarkedet etter å ha jobbet med NOx-reduksjon siden midten av 1990-tallet. Når myndighetene kommer med det nødvendige rammeverket, gir det også muligheten for industrien å komme med de gode løsningene de kan tjene penger på, sier Yara-sjefen.

Ikke nok med lastebiler

Norge har forpliktet seg til å redusere det årlige NO x-utslippet til maksimalt 156.000 tonn innen 2010. Det er 29 prosent lavere enn 1990-nivået. I 2006 var utslippet 191.000 tonn nitrøse gasser.

I dag har cirka ti prosent av den norske lastebilflåten mulighet til SCR-rensing. Og selv om all langtransport ble grønn, holder ikke det til å nå dette klimamålet.

– Skipstrafikk er den største NO x-fienden for Norge. Vi for vår del har tenkt å bidra med våre nitrogenapplikasjoner også for det maritime segmentet, samt kraftverk, forbrenningsanlegg og andre industrianlegg, sier Terje Bakken.