UTBYGGINGSSELSKAP FOR VEI

Ser til Østerrike og Avinor for å hente inspirasjon til norske veier

Regjeringens planer for utbyggingsselskap for vei.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) mener det er interessant å både se på Østerrikes og Avinor i forbindelse med et norsk utbyggingsselskap for vei.
Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) mener det er interessant å både se på Østerrikes og Avinor i forbindelse med et norsk utbyggingsselskap for vei. (Bilde: Asfinag)

Regjeringens planer for utbyggingsselskap for vei.

Flere eksperter mener Østerrikes veiselskap Asfinag er en sentral rollemodell for Solberg-regjeringens varslede utbyggingsselskap for vei.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet bekrefter at de blant annet ser på den østerrikske modellen.

– Østerrike har et utbyggingsselskap som fungerer bra. I forhold til Norge må vi finne en modell som passer for Norge. Østerrike har en modell vi kjenner litt til, men det er ikke nødvendigvis sånn det blir i Norge. Vi jobber med flere forskjellige løsninger, forteller han.

– Det er måter de har gjort ting på i Østerrike som er interessant for Norge å se på. Vi har også vist til Avinor, uten at vi sier at utbyggingsselskapet vil bli som Avinor, forteller han.

I Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 var nettopp Avinor-modellen nevnt i forbindelse med veiutbygging. Der foreslo partiet å«endre strukturene for norsk samferdselsutbygging ved at to statlige selskaper får ansvaret for å gjennomføre investeringer i samfunnsøkonomisk lønnsomme vei og jernbaneprosjekter, etter modell av Avinor. Vi tilfører selskapene totalt 15 mrd.kr i egenkapital totalt», skrev partiet.

Norges nye veiforbilde har 2178 km motorvei, 93 mrd. i gjeld

Les også:

Må avklare lån

– Hva mener du vi kan lære av Østerrike?

– De har forholdsvis raskt bygget ut et godt motorveinett. Modellen i Østerrike har vist seg å fungere bra og de er snart i ferdig med å ferdigstille veinettet, forteller han.

– Men de har nå et lån på 93 milliarder, er det aktuelt i Norge?

– Vi ser på blant annet hvor mye man vil la selskapet få låne. Vi har også sagt at deler av årsavgiften skal inn i selskapet for at deler av denne avgiften skal gå tilbake til veiformål, sier han

– 93 milliarder er mye penger, men de har bygget nesten 200 mil motorvei og i Norge har vi til sammenlikning under 500 km, mener han.

Han forteller at det er flere ting som må avklares rundt det nye utbyggingsselskapet i Norge, blant annet om man skal velge aksjeselskap eller statsforetak som selskapsform.

Les også: Vil bytte ut alle bomstasjoner med GPS-måling

Frihet fra politikerne?

Gunnar Lindberg, direktør ved Transportøkonomisk institutt, mener mener det viktigste valget for regjeringen er hvorvidt det nye norske utbyggingsselskapet skal utformes for å være en enkel måte sikre lånefinansiering, eller om det også skal føre til et større skille i veiplanleggingen.

– Da handler det om hvilken frihet fra Stortinget og regjeringen selskapet skal få og hvilke regler det skal fungere under, sier TØI-direktøren.

Bård Hoksrud bekrefter at utbyggingsselskapet vil medføre mindre politisk detaljstyring av veiplanleggingen i Norge.

– Mindre politisk detaljstyring vil bli resultat av et slikt selskap. Vi ønsker å ha politisk styring over de overordnede linjene - altså at politikerne setter mål og krav, også må fagfolk gjennomføre, sier Hoksrud.

Den ferske statssekretæren viser i denne sammenhengen til Sverige og også til statlige Avinor.

– Det er mindre politisk innblanding i Avinor. Vi sier at det er mer viktig at man politisk vil løfte de store linjene og så skal det være opp til fagfolk å gjennomføre, men det betyr ikke at ikke Stortinget skal ha noe å si.

Les også:  Solvik-Olsen vil styre mer veipenger mot byene

 

 Utbyggingsselskapet for vei i Norge skal føre til mindre politisk detaljstyring, ifølge statssekretær Bård Hoksrud. NTB scanpix

Nyheter neste fredag?

I disse dager sitter statsrådene i budsjettkonferanse og neste fredag legger Solberg-regjeringen frem endringene de ønsker i statsbudsjettet for 2014. Hoksrud er imidlertid tilbakeholden med å si hvorvidt det vil komme nyheter om utbyggingsselskapet for vei da.

– Jeg kan ikke foregripe hva som kommer i budsjettet. Dette er noe vi jobber mye med, jeg men tør ikke gi noen frist. Utbyggingsselskapet er høyt prioritert i Samferdselsdepartementet, forteller han.

Les også:

Shell: Bensin og diesel kan være utfaset mellom 2050 og 2060

Slik vil Tekna få mer vei og jernbane

De rødgrønne kaller det «vei på avbetaling»...  

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå