MOTOR

Antall patenter til teknologi for selvkjørende biler tar av

Kan stå foran et gjennombrudd.

Patentsøknader innenfor selvkjørende teknologi øker mest hos den europeiske patentorganisasjonen EPO.
Patentsøknader innenfor selvkjørende teknologi øker mest hos den europeiske patentorganisasjonen EPO. Faksimiler: EPO
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
25. nov. 2018 - 05:48

Antallet europeiske patentsøknader som gjelder autonom kjøring har økt 20 ganger raskere, sammenliknet med patentering av andre teknologier.

Nær 18.000 patentsøknader som gjelder selvkjørende-teknologi er levert til EPO-systemet de siste ti årene. Bare i 2017 ble det levert 4000 patentsøknader på dette teknologifeltet.

Det kommer frem i en fersk rapport fra den europeiske patentorganisasjonen EPO (European Patent Office).

Fra 2011 til 2017, økte antallet patentsøknader til EPO som gjaldt selvkjørende teknologi med 330 prosent. Til sammenlikning så økte antallet patentsøknader generelt i samme periode med 16 prosent.

– Kan lese hva som kommer

Thor Mosaker leder et av Norges største IP-rådgivningsselskaper, Zacco. Han er ikke overrasket over den voldsomme veksten i patentering av teknologi til selvkjørende biler.

– Patentlitteraturen er verdens største samling av teknisk informasjon. Man kan lese hva som kommer og hva som skjer ut fra den, forteller han.

– Patenter og patentsøknader er tegn i tiden på hva som kommer og hva som kan bli toneangivende, forklarer han.

Hvor lang tid det vil ta før vi ser et gjennombrudd innenfor dette området, er imidlertid verre å vurdere ut fra patenteringen, ifølge Mosaker.

Nye konkurrenter 

EPO slår fast at av blant de 25 mest aktive aktørene innenfor patentering av selvkjørende teknologi, så står halvparten utenfor den tradisjonelle bilindustrien.

De tradisjonelle bilfabrikantene og deres leverandører troner ikke øverst på listen over selskaper som har levert flest patentsøknader innenfor dette teknologifeltet. Øverst på listen finner vi Samsung, Intel og Qualcomm. Først på femteplass finner vi bilindustri-leverandøren Bosch.

– Det som er spesielt her, er at de tradisjonelle bilprodusentene får selskaper som Google, Apple og Microsoft som konkurrenter, sier Mosaker til Teknisk Ukeblad.

– Som bilprodusent, holder det ikke lenger at du overvåker hva dine konkurrenter driver med, du må overvåke alle og passe enda mer på enn før, forteller han.

– Det er et minefelt av eneretter som ligger der, som du må sjekke ut før du setter ut ny teknologi i markedet, og det må du gjøre selv om du ikke vil patentere selv, forteller han.

Flest søknader fra Tyskland 

EPO skriver at fordi patentsøknader ofte blir publisert før produkter kommer på markedet, så gir informasjonen i dem unikt innblikk i disruptive teknologier som snart vil forandre økonomien vår.

– Siden patenter blir levert før produkter kommer på markedet, så kan informasjon fra patenter gi unik innsikt i retningen en teknologi tar, og hvilke selskaper og land som er i ledelsen, uttaler EPO-president António Campinos i en melding.

Han legger til at studien viser at Europa er godt posisjonert innenfor nøkkelteknologiene knyttet til selvkjørende biler. De fleste av patentsøknadene kommer fra Tyskland.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.