ELEKTRISK

Seat har lansert sin nye elbil

Bybil med 260 kilometer rekkevidde.

Denne nyheten blir å se på veiene neste år.
Denne nyheten blir å se på veiene neste år. Bilde: Dingo Photos
Marius ValleMarius ValleJournalist
4. juni 2019 - 15:07

Nå har Seat omsider lansert sin nye elbil Mii electric. Modellen har vært kjent lenge, og er bygget på samme lest som den gamle elektriske traveren Volkswagen e-Up.

Ikke helt overraskende at Seats elektriske har samme rekkevidde som den kommende e-Up Range: 260 kilometer etter WLTP-syklusen.

Seat er en del av samme konsern som Volkswagen. 

Bilen er kanskje for ventepølse å regne, for den virkelige nyheten fra Seat venter vi fortsatt på. De har vist frem konseptet el-Born, som skal lanseres senere, og bygges på samme lest som Volkswagen ID-bilene.

Ifølge Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT i Norge, markerer Mii electric en ny elektrisk æra for Seat, og bare starten på en storstilt elektrisk offensiv. Så det kan kanskje hende at Seat etter hvert vil figurere i toppen av norske salgslister etter hvert.

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) klippet snor da Morrow Batteries ble åpnet i Arendal i dag. Ordfører og partifelle Robert Cornels Nordli var blant dem som klappet aller høyest. Ytterst til høyre står Morrows direktør Lars Christian Bacher.
Les også

Åpnet Norges første storskala batterifabrikk: – Ingen av disse investeringene er risikofrie

Erstatter fossilbil

Mii electric skal erstatte Seats bensindrevne Mii. Denne går ut av produksjon neste måned. Elbilen skal i produksjon fra fjerde kvartal.

Dermed blir det nok fort nyttår før vi får se noe særlig av denne bilen på norske veier.

Ifølge Morten Moum, kommunikasjonssjef for Seat i Norge, er bilen ikke noen sminket e-Up, men derimot gjennomgående en Seat. Han trekker frem at den har utstyr, design og interiør som er spesielt for denne bilen.

Bilen har for eksempel sportsratt og «sporty seter» som standard.

Interiøret. <i>Foto:  Dingo Photos</i>
Interiøret. Foto:  Dingo Photos

Ikke at dette er en sportsbil. Ytelsene er kjent fra e-Up, med 61 kilowatt og 212 newtonmeter på fremakslingen, batteri på 36,8 kilowattimer. 

Bilen hurtiglades med 40 kilowatt, eller hjemme i garasjen med inntil 7,2 kilowatt.

Bilen kommer med et minimalt bagasjerom som tar 250 liter. Det er nok til en hel del bæreposer, eller kanskje en liten hund. Bilen er 3,55 meter lang, 1,64 meter bred og 1,47 meter høy. Bilen har fire seter.

Ukjent pris

Ifølge Moum er prisen foreløpig ikke klar, men den vil offentliggjøres om kort tid. Han vil ikke si mer enn at prisen skal være konkurransedyktig, og legger til at Volkswagen-gruppen har en prisstruktur som plasserer bilene fra ulike merker i forhold til hverandre.

Dette er en e-Up, som Mii electric er bygget på. Bagasjerommet er trolig like stort. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Dette er en e-Up, som Mii electric er bygget på. Bagasjerommet er trolig like stort. Foto:  Marius Valle

Så om vi skulle prøve oss på å tippe, vil vi tro at den kommer til å ligge litt under e-Up Range i pris. For å gjøre det hele komplett, så har ikke Volkswagen annonsert pris på sin nye e-Up enda. Den gamle koster imidlertid fra 173.000 kroner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Revolve NTNU sitt team konkurrerte under Formula Student Nederland. I år ble konkurransen holdt på kjørebanen TT Circuit i Assen, også kjent som «The Cathedral of Speed».
Les også

NTNU-studenter danket ut europeiske toppskoler med elektrisk racerbil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.