Bygg

Se bildene: – Tidenes mest sofistikerte smuglertunnel

Kvaliteten på byggearbeidet overrasker og imponerer grensepolitiet.

Svein-Erik HoleSvein-Erik Hole– Digitalredaktør i TU Media
8. aug. 2020 - 14:55

Amerikanske grensepatruljer har gjort et oppsiktsvekkende funn:

En nesten ferdig smuglertunnel som strekker seg fra San Luis Río Colorado i Mexico til San Luis i Arizona er den mest sofistikerte smuglertunnelen i USAs historie, uttaler myndighetspersoner til nyhetsbyrået AP

Tunnelen er utstyrt med et ventilasjonssystem, vannrør, elektriske installasjoner, skinner til å kjøre vogner på - og er veldig solid bygget. Tunnelen er en snau meter bred og 1,2 meter høy.

Smuglertunneler mellom USA og Mexico avsløres med ujevne mellomrom, men denne overrasket immigrasjons- og tollmyndighetene både fordi den er såpass avansert og fordi det generelt er vanskelig å bygge tunneler i dette ørkenområdet.

Betongarmering og proft arbeid preger inngangspartiet til tunnelen. Foto:  Ruters
Betongarmering og proft arbeid preger inngangspartiet til tunnelen. Foto:  Ruters

– Terrenget i Yuma er krevende. Sanden er veldig løs, og de fleste som begynner å grave tunneler gir etter hvert opp. Denne tunnelen har ventilasjon, innlagt vann, et skinnesystem, vegger, tak, gulv og elektrisitet. Det gjør den helt unik, sier spesialagent Angel Ortiz, som er ansvarlig for Homeland Security Investigations i Yuma. 

– Dette er nok den mest sofistikerte smuglertunnelen i USAs historie, legger fungerende leder ved grensepatruljen, Carl E. Landrum til.

Homeland Security begynte å grave i slutten av juli, etter at noen rapporterte om et synkehull nær grenseovergangen. Det forelå allerede rapporter om potensiell tunnelaktivitet i området. Etter hvert senket de et kamera 7,6 meter under jorden, og tirsdag denne uka fant de tunnelen, som ennå ikke hadde fått en utgang på amerikansk side.

Fv. daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl, Skanskas prosjektdirektør for prosjektet OPS Hålogalandsvegen, Are Eliassen, og prosjektsjef Reidar Johansen i Statens vegvesen.
Les også:

Gigantutbygging ligger flere måneder foran skjema

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.