SAMFERDSEL

Nytt system skal fjerne opptil 40 prosent av dagens signalfeil

Skal gi færre forsinkelser.

Ved å innføre et nytt system som overvåker sporveksel og sporfelt håper Jernbaneverket på en betydelig reduksjon i dagens signalfeil.
Ved å innføre et nytt system som overvåker sporveksel og sporfelt håper Jernbaneverket på en betydelig reduksjon i dagens signalfeil. Bilde: Foto: Eirik Helland Urke
14. jan. 2016 - 15:26

Det meldes stadig om signalfeil på jernbanen, og meldinger som "et tog er forsinkelser på grunn av feil på en sporveksel", kan leses på Jernbaneverkets sider rett som det er.

– Sporvekslene er en av de største kildene vi har til signalproblemer, bekrefter Sverre Kjenne, direktør for signal og tele i Jernbaneverket.

Nå håper han å kunne redusere dette problemet ved å implementere et helt nytt system langs jernbanelinjene.

Gir færre feil

Det nye systemet, som er bestilt fra britiske Voestalpine Signalling Fareham, er et overvåkningssystem som, om alt går etter planen, skal redusere antallet feil som stopper togene.

Løsningen går ut på å "koble sammen" et stort antall komponenter og objekter for kontinuerlig overvåkning og analyse.

– Når du installerer et slikt anlegg, optimaliserer du vekselen for så å ta ut en referansekurve for strømforbruket. Da vil systemet registrere om forbruket er for høyt eller lavt, og gi beskjed om avvik, forklarer  Kjenne.

I tillegg til strømforbruket registrerer systemet hvor mye tid som går med til å omstille vekselen.

– Også ved avvik her vil alarmen gå. På den måten oppdages problemene før de blir store, og vi kan gå inn og gjennomføre vedlikehold og forhindre togstans, sier han.

Bedre punktlighet

Den andre hovedårsaken til signalfeil på jernbanen er sporfeltene. Også dette skal det nye systemet overvåke.

– Sporfelt benyttes for å finne ut av hvor togene til enhver tid er, og er årsak til en stor andel av signalfeilene vi har. I dag er det nokså komplisert å søke etter sporfeltfeil. Så er automatisk system som selv varsler om feil vil ha stor betydning, sier han.

Og legger til at systemet på sikt kan benyttes til å overvåke en rekke andre objekter langs jernbanelinjene.

– Hvor stor effekt vil dette systemet ha?

– Jeg vil ikke gå ut med noe klart tall på hvor mange færre feil vi vil få, men det nye systemet vil bedre punktligheten betydelig, sier han.

Mange nye systemer

Implementeringen av systemet er en del av Jernbaneverkets konsept «smart vedlikehold».

Prosjektet går ut på å få i gang tilstandsovervåkning av infrastrukturkomponenter for å unngå akutt togstans.

– Dette nye overvåkningssystemet er et av flere prosjekter vi jobber med for å bedre punktligheten på jernbanen, sier prosjektleder Anna Gjerstad.

Og forteller at prosjektet i tillegg jobber med et system for overvåkning av sporvekselvarme, og for akustisk deteksjon av feil i togenes hjullagre.

– Vi har valgt å fokusere på de områdene som oftest forårsaker signalfeil og togstans. På sikt håper vi på å kunne innføre denne type systemer på alle komponenter på jernbanen, sier hun.

Betydelig reduksjon

Akkurat hvor stor betydning nye overvåkningssystemer vil ha på signalfeil og togregularitet, kan heller ikke Gjerstad svare på.

– Vi har ikke nok erfaringer til å gi noe konkret tall på dette. Men vi har indikasjoner på at man forhindrer opp til 40 prosent av de feilene vi har i dag med systemene, sier hun.

Og viser til resultater fra infrastruktureiere i andre land.

– Det har vært mye fokus på dette med overvåkning av systemene i blant annet England og Irland, der de har oppnådd gode resultater, sier hun.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.