BYGG

Så mye sank trafikken etter rushtidsavgift

Gøteborg innførte rushtidsavgift 2. januar.

I Gøteborg er målet at rushtidsavgiften skal føre til bedre miljø og kortere reisetider.
I Gøteborg er målet at rushtidsavgiften skal føre til bedre miljø og kortere reisetider. Bilde: Scanpix
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
10. jan. 2013 - 11:04

Gøteborg har fått raske resultater etter at de innførte rushtidsavgift 2. januar i år.

I perioden 06:00-08:30 i løpet av årets tre første hverdager ble trafikken redusert med 24 prosent sammenliknet med tilsvarende dager i tidligere år.

Sammenlikningen er gjort med tilsvarende dager i 2007 og 2008, da helligdagene hadde omtrent samme plassering i kalenderen som denne vinteren.

Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Kraftig nedgang

Nedgangen i trafikken fortsatte mandag 7. januar. Under morgenrushet var det 19 prosent mindre trafikk sammenliknet med en vanlig hverdag uten rushtidsavgift.

– Så kort etter innføringen er det vanskelig å si noe om generelle effekter. Statistikken bør derfor tolkes forsiktig. Erfaringen fra Stockholm er at effekten er større rett etter at tiltaket er satt igang for så å stabilisere seg på et noe lavere nivå, skriver Trafikverket i en melding.

Les også: 

Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken

Gratis mellom 18:00 og 06:00

Hver morgen klokken 06:00 tennes 78 VMS-skilt langs hovedveiene i Göteborg som forteller at det koster penger å kjøre inn eller ut av byen. Prisen er 8, 13 eller 18 svenske kroner, avhengig av tidspunkt. Etter klokken 18:00 er det igjen gratis. Maksbeløpet per dag per kjøretøy er 60 kroner, ifølge Sydsvenskan. Skiltene er levert av norske Swarco.

Prosjektet "trängselskatt i Göteborg" er et samarbeid mellom Trafikverket og Transportstyrelsen. Ønske om mindre trengsel på veiene, bedre miljø og finansiering av den vestsvenske veipakken er bakgrunnen for at veiprisingen ble innført.

Få forsøk i Norge

Resultatene fra Gøteborg så langt er sammenliknbart med det som skjedde da Stockholm innførte køprising i 2007, ifølge Terje Tretvik, seniorforsker ved SINTEF Teknologi og samfunn.

– I Stockholm hadde det en betydelig effekt på konkurranseforholdet mellom bil og kollektivtrafikk. I Stockholm ble rushtidsavgift innført samtidig med en kraftig opprusting av kollektivtrafikken, dette bidro også til at biltrafikken gikk ned, sier Tretvik.

Han tror at køprisingen i Gøteborg kommer til å ha permanent effekt på biltrafikken.

I forfjor åpnet Regjeringen for at norske kommuner kan starte Nå kommer køprising . Norske lokalpolitikere er imidlertid langt mer skeptiske, og så langt er kun køprising testet i Trondheim og på Nord-Jæren.

– Jeg tror myndighetene i Norge overvurderer folks motstand mot køprising, sier forskeren.

Forsøket med køprising på Jæren ble droppet på grunn av lokalpolitisk motstand.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også:

Slik vil de finansiere Fornebubanen

Oslo får 100 nye t-banevogner

Slik skal Sandvika bli kvitt motorveien  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.