TUNNELER

Rettssaken i gang: Marti krever 333 mill. ekstra fra Vegvesenet for Nordnestunnelen

Hele kontrakten var på rundt 600 millioner kroner inkludert tillegg.

Like før åpningen av prosjektet i 2019. Bare finpussen gjenstår før snora kan klippes.
Like før åpningen av prosjektet i 2019. Bare finpussen gjenstår før snora kan klippes. Foto: Erik Jenssen
15. nov. 2019 - 09:37

Den 5,9 kilometer lange Nordnestunnelen på E6 i Troms sto ferdig i november 2018, og det har lenge vært klart at prosjektet ville få rettslige etterspill.

Framdriften til det sveitsisk/islandske arbeidsfellesskapet Marti Contractors Ltd. Marti Norge AS/IAV HF (nå kjent som Marti Nordnes DA) gikk ikke som planlagt, og Nordnestunnelen ble overlevert 10 måneder for sent.

Marti har tidligere vært gjennom to rettssaker om det samme prosjektet, da mot underentreprenøren Arvid Thomassen Graveservice, som stevnet Marti for vel 12 millioner kroner i erstatning for arbeid i tunnelen.

Utbyggingen av E18 Vestkorridoren mellom Oslo og Bærum er godt i gang. Her sett fra Lysaker, mot Ramstadsletta.
Les også

E18 Vestkorridoren: Forenklet lokk skal kutte kostnadene

Skal ta en måned 

Og nå er den ventede rettssaken mellom Marti og Vegvesenet i gang i Nord-Troms tingrett i Tromsø. Den startet 4. november, og er planlagt å ta en måned.

Det er Marti som har stevnet Vegvesenet (formelt: Staten ved Samferdselsdepartementet), og firmaet krever totalt drøye 333 millioner kroner samt sakskostnader.  

Noen av de punktene Marti krever mest penger for:

  • Forbud mot nattarbeid: Cirka 70 mill. kr.
  • Bytting fra dumper til lastebil for utlasting av tunnelmasser: Vel 21 mill. kr.
  • Kansellert sjødeponi Monsastubergan: 26 mill. kr.
  • Plunder og heft: Vel 11 mill. kr.
  • Endring av sprengingsprofiler: 17,7 mill. kr.
  • Forsering i fase 3 og 4: 26,7 mill. kr.
  • Økte generelle kostnader: 19 mill. kr.

Og ellers en lang liste av små og store krav.

Søndre portal til Hølleslitunnelen, som er fra 1993. Nå skal alt teknisk utstyr skiftes ut, blant annet.
Les også

822 meter lang tunnel oppgraderes for rundt 100 millioner

Vegvesenet krever dagmulkt

Vegvesenet sier i sitt sluttinnlegg at etaten har akseptert og skal betale noe mer enn det som Marti allerede har fått, blant annet renter for forsinket betaling av sluttoppgjør. Utover det avviser Vegvesenet alle krav. Etaten vil under rettssaken legge fram påstand om full frifinnelse mot å betale et bestemt beløp fastsatt av retten.

Så har Vegvesenet også rettet et motkrav mot Marti. Det gjelder vesentlig dagmulkt.

Motkravet om dagmulkt var opprinnelig på 63,7 millioner kroner, men er senere justert til 53,6 millioner. I tillegg kommer noen mindre krav fra Vegvesenet som gjelder erstatning for mangler.

Marti er enig i grunnlaget for å betale noen hundre tusen kroner i erstatning til Vegvesenet. Men kravet om dagmulkt er ifølge Marti ikke berettiget.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.
Les også

Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.