PROSJEKTER

Regjeringen ga «positive signaler», men ingen penger til fergefylkene

Fylkene er fornøyd med at regjeringen ser på grønne ferger som en felles utfordring.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF og fylkesråd for samferdsel i Nordland Bent-Joacim Bentzen (Sp).
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF og fylkesråd for samferdsel i Nordland Bent-Joacim Bentzen (Sp). Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
2. mars 2020 - 14:07

Fire statsråder holdt møte med kystfylkene etter fergeopprøret den siste tiden. Det ble ingen løfter om penger, men statsrådene ga «positive signaler».

Det sier fylkesråd for samferdsel Bent-Joacim Bentzen (Sp) i Nordland.

– Vi har diskutert utfordringene fylkene har. Regjeringen sier at dette er en felles utfordring, og det er veldig bra, sier Bentzen etter møtet som ble holdt i Samferdselsdepartementet mandag.

Nordland trenger årlig rundt 200 millioner kroner for å få på plass et grønt fergetilbud, viser en foreløpig rapport fra Norske Veritas, ifølge Bentzen.

– Vi har store utfordringer hvis vi skal nå ambisjonene i det grønne skiftet, noe vi selvfølgelig ønsker. Så det er klart at vi må ha støtte, og regjeringen må komme på banen. Signalene vi får her, er positive, sier han.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram, statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum la frem langtidsplanen for Forsvaret om bord på kystvaktskipet KV Bjørnøya 5. april i år.
Les også

Enighet om langtidsplanen for Forsvaret

– Ble tatt på alvor

Foruten Nordland deltok Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag og Troms og Finnmark på møtet. Også Kommunesektorens organisasjon (KS) var på plass. De har gått sammen med fylkene i kampen for mer penger til fergene.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), kommunalminister Nikolai Astrup (H), klimaminister Sveinung Rotevatn (V) og distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) inviterte ferjefylkene til ferjemøte mandag. <i>Foto:  Gorm Kallestad/NTB Scanpix</i>
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), kommunalminister Nikolai Astrup (H), klimaminister Sveinung Rotevatn (V) og distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) inviterte ferjefylkene til ferjemøte mandag. Foto:  Gorm Kallestad/NTB Scanpix

Regjeringen var tungt representert. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), kommunalminister Nikolai Astrup (H), klimaminister Sveinung Rotevatn (V) og distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) troppet opp.

Fylkesordfører Jon Askeland i Vestland synes møtet var vellykket, og sier at de ble tatt på alvor.

– Jeg opplever at de leter etter løsninger for å komme oss i møte. De var veldig lyttende og viste en sterk vilje til å samarbeide om å finne løsninger, sier Askeland.

Han presenterte både tall og utfordringer fylkeskommunen står overfor i fergedriften.

Vestland trenger mellom 300 og 380 millioner kroner for å finansiere en grønn fergedrift, anslår han.

– Vi trenger mer kraft, men noen av de vekstprognosene for hva kunstig intelligens vil kreve av kraft, sprenger alle grenser for hva som er realistisk, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Les også

Støre: KI sprenger alle grenser for strømforbruk

– Har ikke lovet noe

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ikke si om det er aktuelt å legge mer penger på bordet.

– Vi har ikke lovet noe på møtet i dag, sier han.

Bakgrunnen for møtet er at regjeringen er bekymret for prisutviklingen på fylkesfergene. Særlig er de interessert i kostnadene som følger omstillingen til en grønn drift, ifølge Hareide.

– Klimakostnaden er naturlig for oss å vurdere. Å ikke satse klimavennlig er ikke noe alternativ i 2020, sier han.

Ny E16 og Ringeriksbanen skulle etter planen møtes her, ved Sundvollen i Buskerud. Etter et par måneder på innbytterbenken, er dobbeltsporet nå tilbake i Nasjonal transportplan.
Les også

Overkjører regjeringen – tar disse prosjektene tilbake i NTP

Dialog

Fylkeskommunene var bedt om å ha med en foreløpig vurdering av kostnader og inntekter knyttet til den fylkeskommunale fergedriften, særlig overgangen til nullutslippsløsninger.

15. mars må de legge fram det regjeringen kaller «en grundig redegjørelse for de økonomiske sidene» av driften.

Hareide er vag på hva som skjer etter fristen, men sier at regjeringen skal gå i dialog med fylkeskommunene.

– Vi får da se hvor mye prisene har økt og hva som er grunnlaget for det. Når vi har fått det, må regjeringen i dialog med fylkene og finne ut hva som er en naturlig konsekvens for grunnlaget vi sitter med, sier han.

E18 vestover gjennom Sandvika i Bærum ble skrotet av dagens regjering i den kommende transportplanen.
Les også

E18 Vestkorridoren: Vil ha omstridt milliardvei tilbake i transportplanen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.