Samferdsel

Regjeringen åpner for ny E6 gjennom Lågendeltaet

Regjeringen overprøver Miljødirektoratet og åpner for ny E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide.
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide. Foto: Tore Stensvold
10. feb. 2023 - 08:51 | Endret 10. feb. 2023 - 09:07

Det skal gjøres kompenserende tiltak for å redusere de negative konsekvensene for naturen, opplyser Klima- og miljødepartementet i en pressemelding. Det gjelder veistrekningen Roterud-Storhove.

– Det skal være en svært høy terskel for å tillate inngrep i verneområdene. I dette tilfellet mener regjeringen samlet sett at dette er den beste løsningen, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Miljødirektoratet har tidligere sagt nei til å gi dispensasjon til å bygge E6 gjennom naturreservatet fordi de mener vilkårene for å gjøre unntak fra vernevedtaket ikke er oppfylt.

Blant annet mener Miljødirektoratet at et tiltak som har så stor negativ samfunnsøkonomisk verdi, ikke kan sies å være en vesentlig samfunnsinteresse, som er vilkåret for å gi unntak fra verneforskriften.

Stortingsrepresentant Sofie Marhaug (Rødt) er blant dem som er sterkt kritiske til regjeringens avgjørelse.
Les også:

Regjeringen får hard kritikk for «hyklersk» E6-utbygging gjennom naturreservat

Likevel mener regjeringen at løsningen er den beste for lokal- og tungtrafikk, og at utbyggingen av veien i deler vil føre til mindre belastning på fuglelivet i andre deler av naturreservatet.

Ifølge samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil utbyggingen også sikre tryggere veier.

– Veien vil bli tryggere og mer framkommelig. Det vil bety mye lokalt for utvikling av bo- og arbeidsmarkedet i regionen, det vil bety mye for næringslivet, og det vil bety mye for langtransporten mellom Oslo-Trondheim og Oslo-Nord-Vestlandet, sier Nygård.

Miljødirektoratet får i oppdrag å utgreie og sende på høring et forslag til endringer i geografisk virkeområde for verneforskriften. Regjeringen skriver det ikke er mulig å utsette veiprosjektet, og at alternative planløsninger vil medføre naturinngrep andre steder.

Dronebilde over raset ved Nesvatnet utenfor Levanger. Både her og på to andre steder der Bane Nor skal bygge krysningsspor for jernbanen, er arbeidet nå stoppet opp.
Les også:

Bane Nor: Stanser arbeidene på to krysningsspor

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.