Rederiet til grunnstøtt reketråler vil fortsette å tråle ved Svalbard

– Beredskapsmessig på kanten, mener Kystverket. 

Rederiet til grunnstøtt reketråler vil fortsette å tråle ved Svalbard
Northguider ligger på grunn i Hinlopenstredet. Bergingen planlegges av Ardent Global på vegne av rederiet Opilio. Erstad, Sunniva Ullavik

Northguider grunnstøtte 28. desember under reketråling i Hinlopenstredet. Alle 14 om bord ble reddet i en dramatisk redningsaksjon.

På spørsmål til rederiet, svarer Sigve Drønen i Opilio i en epost til TU at de hadde gjort en risikovurdering.

– Ja, og fartøyet var i meget god stand og både egnet (isklasse) og sertifisert for farvannet, svarer Drønen.

På spørsmål om de i etterpåklokskapens lys vil revurdere eller ta andre forholdsregler, svarer Drønen slik:

– Vi vil gjennomgå prosedyrene våre og vil fiske i dette farvannet på denne årstiden i fremtiden.

Helt på kanten

Kystverket mener det er helt på grensen av det forsvarlige å drive aktiviteter så langt nord med tanke på beredskap i tilfelle ulykker.

– Beredskapsmessig er det på kanten av det vi har mulighet til å håndtere, sier seniorrådgiver Rune Bergstrøm i Kystverkets Beredskapsavdeling.

Beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket sier at de nå gå igjennom hele operasjonen sammen med Kystvakten og Sysselmannen på Svalbard og se på eventuelle nye behov.

– Generelt ser vi en økende aktivitet i nordområdene, både fiskeri og turisme. Vi skal evaluere hendelsen og se om det er nødvendig å gjøre nye tiltak, sier Ly.

Dramatisk

Mannskapet på 14 ble reddet med to helikoptre i en dramatisk aksjon som strakk seg over to timer. Da siste ble heist om bord, hadde helikoptrene knapt med drivstoff.

TU skrev i desember at beredskapen rundt Svalbard ikke er beregnet på store fartøy. Situasjonen  kunne blitt mer dramatisk dersom det var et fartøy med enda større mannskap.

Planlegging og risikovurdering

Nestkommanderende i Kystvakta, Steve Olsen, vil ikke kommentere forliset til Northguider spesielt, men sier på generelt grunnlag til High North News at det er opp til skippere og rederier å gjøre egne vurderinger om vær, fartøysegenskaper og tid på året.

– Man må jo tenke på om det er smart, i en høytid, der store deler av Norge, også beredskaps-Norge, er i et litt mer moderat modus enn ellers, å legge ut i et slikt farvann som her, sa han til highnortnews.com

NORTHGUIDER

Tråler

Rederi: Opilio AS (Br. Birkeland)

Lengde: 55,2 meter

Bredde: 13 meter

Byggeår: 1988 – ombygget 2016

Bruttotonnasje: 1792 tonn

 

KV SVALBARD

Byggeår: 2002

Verft: Langsten Slip & Båtbyggeri (nå Vard Langsten)

Lengde: 103,7 meter

Bredde: 19,1 meter

Dypgang: 6,5 meter

Deplasement: 6375 tonn

Hastighet: 18 knop

Mannskap: 48

 

 

 

 ​​​​​Produsent: Fartøyet er levert av Langstein Slip & Båtbyggeri AS​

  • Dimensjoner: 103,7 m (lengde) – 19,1 m (bredde) – 6,5 m (dypgang)
  • Deplasement: 6375 tonn
  • Fart: 18 knop
  • Bevæpning: En Bofors 57mm kanon og HK 416 håndvåpen 
  • Besetning: 48+
  • Bygget: 2002

Han sier at Kystvakta hadde beredskap, men på grunn av store avstander tok det  KV Barentshav 28 timer å komme fram til ulykkesstedet. Olsen viser til at det slett ikke er uvanlig at det fiskes i det området der "Northguide" fisket, men at det som oftest er flere båter der samtidig.

Miljøfare over

Søndag ble bergingsmannskapene ferdige med å tømme tråleren for 332.00 liter diesel. Det meste av motorolje, hydraulikkolje og noe lavtrykks hydraulikkolje er fjernet. Nå skjæres trålen i mindre biter og bringes til KV Svalbard.

– Da er alt som medfører miljøfare fjernet fra havaristen. Nå gjenstår bare noe kartlegging av bunnforholdene for å se hvordan tråleren kan berges vekk fra grunn. Når det er gjort vil KV Svalbard  forlate havaristedet, antakelig torsdag morgen, sier Bergstrøm.

Bergingsselskapet Ardent Global skal først kartlegge skadeomfanget på tråleren. De har ingen dykkere med sertifikat for å dykke i vraket, men vil forsøke å inspisere innsiden av motorrommet med en fjernstyrt  undervannsrobot (ROV).

Uvurderlig plattform

Bergstrøm sier at KV Svalbard er uten sidestykke et helt uunnværlig fartøy ved ulykker i arktiske strøk.

– Uten KV Svalbard hadde denne operasjonen vært vanskelig, sier Bergstrøm.

Selv i orkan styrke og snøfokk var det mulig å bevege seg på dekk. Skipet er vinterisert med oppvarmet dekk og utstyr som ikke iser. I tillegg har det isbryteregenskaper.

– Hinlopenstredet fryser sjelden fullstendig til på grunn av mye strøm, men det kan bli ispropper i begge ender som gjør det umulig å komme skip til assistanse om det ikke kan bryte seg igjennom, sier Bergstrøm.

Plan for berging

Rederiet Oplio opplyser at Ardent global ikke har laget ferdig en detaljert plan for å få tråleren flytende igjen og tatt til havn.

– Bergingsselskapet er i gang med å se på hvordan dette skal gjøres og hvilke ressurser som skal til. Men det er klart at Ardent må benytte seg av fartøy med isklasse, skriver Drønen i en epost til TU.

Han berømmer KV Svalbard og mannskapet.

– Fartøyet er meget egnet som base. KV Svalbard er en hovedårsak til at nødlossing har gått så bra frem til nå, skriver Drønen.