Utdanning

Rapport: Realfagsstrategi ga ikke bedre resultater eller motivasjon

Den forrige regjeringens store realfagsstrategi forbedret ikke elevenes læringsresultater, viser en evaluering.

Det ble ikke funnet noen endring som kan måles i bruk av utforskende arbeidsmåter og undervisning.
Det ble ikke funnet noen endring som kan måles i bruk av utforskende arbeidsmåter og undervisning. Illustrasjonsfoto: Colourbox
6. jan. 2022 - 10:00

– Vi finner ingen økt interesse eller motivasjon for realfag, forteller forsker Berit Lødding i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)., som står for evalueringen.

De fant ingen endring i elevers prestasjoner, motivasjon eller interesse for realfag, ei heller noen endring som kan måles i bruk av utforskende arbeidsmåter og undervisning. Satsing på «realfagskommuner» har ikke gitt merkbar endring i elevenes prestasjoner, interesse eller motivasjon.

Men det har vært en økning i andel lærere som oppfyller kompetansekrav i matematikk, påpekes det.

– Den forrige regjeringens store realfagstrategi har ikke gitt forventede resultater. Det er synd fordi vi vet at mange elever sliter med realfag, sier utdanningsminister Tonje Brenna (Ap).

Kjell-Arne Ottosson sitter i den svenske nasjonalforsamlingen for Kristdemokraterna og er kritisk til at Norge har innført norgespris.
Les også:

Svenskene slakter norgespris: – Kan gjøre irreversibel skade

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.