Kontrakten mellom Statens vegvesen og Presis Vegdrift ble signert 16. mai. Det er en kontrakt på over en halv milliard kroner.
Tre andre entreprenører var også interessert i oppdraget.
Erfaren entreprenør i nytt område
– Presis Vegdrift er en erfaren entreprenør som har mange driftskontrakter med Statens vegvesen og fylkeskommunene, men som blir et nytt bekjentskap i Midt-Norge. Det er spennende med en ny entreprenør for denne kontrakten og vi ser fram til et godt samarbeid, sier seksjonssjef Bjørn Ove Rotlid i Statens vegvesen i en pressemelding.
Varigheten for kontrakten er til og med 31. august 2028, med mulighet for forlengelse for en periode på ytterligere 12, 24 eller 36 måneder ved enighet mellom partene. Statens vegvesen har i tillegg kontinuerlig opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.
Variert og viktig kontrakt
Geografien i kontraktsområdet varierer mellom lavtliggende terreng og fjellovergang til kyst og byområder i Ålesund.
– Det er av avgjørende betydning at vi har god, sikker og forutsigbar drift av riksveiene i dette området. Det er viktig for nærmiljø, privattrafikanter og næringstransportene. I kontrakten inngår drift av motorveier og landeveier til bygater, gang- og sykkelveier, rasteplasser, tunnelløp og bruer. Å ta vare på det vi har av veinett er en svært viktig oppgave, sier Rotlid i meldingen.
ÅDT på strekningene varierer fra 2000 til 26.000. Den totale lengden på 362 kilometer riksvei er fordelt på cirka 308 kilometer riksvei og 54 kilometer gang- og sykkelveg.
E136 Stuguflåten-Dombås kan bli med
I kontrakten ligger det en opsjon med mulighet for innløsning i 2024, som kan føre til at strekningen E136 mellom Stuguflåten og Dombås kan bli del av kontrakten. Det er en riksveistrekning på 104 kilometer, hvorav 43 kilometer er gang- og sykkelvei.
– Om denne strekningen blir del av kontrakten vil den omfatte en totallengde på cirka 466 kilometer, sier Rotlid.
Krav til miljø og bærekraft
Denne kontrakten har som alle nye driftskontrakter til Statens vegvesen krav til miljøsertifisering og rapportering av energi- og drivstofforbruk.
– Vi setter krav om bruk av kost for vinterdrift i Brusdalen for å begrense saltbruken langs drikkevannskilden Brusdalsvannet på strekninga E39 fra Digernes til Moa. I tillegg skal det være utslippsfrie kjøretøy for feiing på gang- og sykkelveier, og på deler av gang- og sykkelveiene i vinterdriften på strekninga Ålesund til Moa, sier han.
Presis Vegdrift betjener 24 vedlikeholdskontrakter fra Nordkapp i nord til Lindesnes i sør.
Sikringen funket: Bildene viser enorme forskjeller etter to skred på samme sted