Porsche Macan SUV

Porsche Macan blir elbil

Første bil ut på Audi og Porsches felles plattform.

Dagens utgave av Macan. Snart kommer elbil-utgaven.
Dagens utgave av Macan. Snart kommer elbil-utgaven. (Foto: Porsche)

Første bil ut på Audi og Porsches felles plattform.

Neste generasjon av Porsche Macan blir en elbil, melder bilprodusenten i en pressemelding. Dette blir produsentens første elektriske SUV.

Deres første elbil Taycan kommer mot slutten av dette året.

Deretter kommer Taycan Cross Turismo, før Macan ruller av samlebåndet tidlig neste tiår.

Bilen skal produseres ved Porsches fabrikk i Leipzig, noe de avgjorde i fjor sommer. Tanken er at de skal kunne produsere vanlige biler og elbiler om hverandre i fabrikken.

Bygges på felles Audi-plattform

Nye Macan bygger på PPE-plattformen Porsche utvikler i samarbeid med Audi. Det er ventet at de første bilene på denne plattformen dukker opp i 2022.

Macan vil dele flere egenskaper med Taycan, inkludert 800 volts batterisystem, som muliggjør hurtiglading med inntil 350 kilowatt effekt. 

Det hele er en del av en stadig større satsing på elektrisk mobilitet hos den tyske bilprodusenten. Innen 2022 skal de investere mer enn seks milliarder euro (58 milliarder kroner) på dette.

Innen 2025 skal halvparten av alle nye Porscher være utstyrt med elektrisk fremdrift i en eller annen form.

Diesel er død hos Porsche

Porsche Macan.
Porsche Macan. Foto: Porsche

Det betyr ikke at forbrenningsmotoren ryker på sjøen med det aller første. Det neste tiåret skal bensinmotoren optimaliseres videre, og vil selvsagt være en helt avgjørende komponent i Porsches hybridbiler.

– Vi tar sikte på å ta en pionerrolle innen teknologi, og av den grunn vil vi forsette å konsekvent rette selskapet mot fremtidens mobilitet, sier Porsche-sjef Oliver Blume i meldingen.

Dieselmotoren har ingen fremtid hos Porsche. Det ble klart i høst, da Blue annonserte at de som sportsbilprodusent har kommet frem til at de ikke ønsket å bruke dieselmotorer i lenger.

Macan er for øvrig en kompakt SUV, som i dag koster fra 992.900 kroner i Norge. Den er 4,69 meter lang og 1,92 meter bred, og har 180 kilowatt motor. 

Macan er dagens mestselgende Porsche-modell , om solgte mer enn dobbelt så godt som den nest mest solgte, Cayenne, i fjor. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå