Statoil åpner for at lisensene tar eierskap i de nye Cat J-riggene. Det får Petoro til å juble. (Bilde: Statoil)

Petoro fornøyd med riggeierskap

Statoils lansering av de nye Cat J-riggene i dag åpner også for at selskapet går inn på eiersiden av riggene. Tradisjonelt sett har operatøren ikke ønsket å eie rigger, men ser nå at det kan være gunstig for å sikre tilstrekkelig riggkapasitet og fornye riggflåten.

– Det fungerer på samme måte som å kjøpe en produksjonsinnretning. Hvis vi bringer inn et boreanlegg til for eksempel Gullfaks, er det Gullfakslisensen som kjøper en slik rigg og som brukes på Gullfaks-tomta. Riggen vil kunne flytte rundt til de ulike satellittene og der vi vil bruke den i lisensen. Lisensen vil eie riggen, og dermed eier vi samme andel av riggen som vi har i lisensen, sier leder for boring og brønn i Statoil, Øystein Arvid Håland, til Teknisk Ukeblad.

Pådriver for riggeierskap

Petoro-direktør for strategi og organisasjon Tor Rasmus Skjærpe sier Statoil forslag om å eie riggene er positivt. Petoro har over en lang periode pekt på at det bores for få produksjonsbrønner på sokkelen til å kunne få ut reserver samt realisere potensialet for økt utvinning i modne felt. I tillegg har høye borekostnader vært en medvirkende årsak til redusert boring. Petoro har derfor vært en pådriver for at enkelte lisenser bør eie rigger selv, som et ledd i å redusere kostnadene.

– Vi har arbeidet tett sammen med Statoil om temaet, og vi ser det som veldig positivt at Statoil nå foreslår at noen lisensgrupper bør eie rigger. Til syvende og sist er det de aktuelle lisensene selv som må ta stilling eierskap, basert på fakta og egne vurderinger. Beslutning gjenstår, men Petoro er i utgangspunktet positivt innstilt, sier Skjærpe i Petoro.

Prekvalifisert verft

Ifølge Statoil vil riggene være 10 prosent rimeligere å bygge på grunn av standardisert design. Statoil beregner at det vil koste mellom 450 og 500 millioner dollar å bygge riggene.

Statoil har prekvalifisert følgende verft for byggingen av de to riggene:

  • Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Korea
  • Samsung Heavy Industries, Korea
  • Hyundai Heavy Industries, Korea
  • Keppel FELS, Singapore
  • Jurong Shipyard, Singapore

Les også: Her er Statoils nye superrigg