PROSJEKTER

Oslo-bommer skal finansiere E16-bygging. Men bominntektene faller med 400 mill

40 prosent av bompasseringene er gratispasseringer etter innføringen av nytt bomsystem. Det skaper problemer for Oslopakke 3.

Det ligger an til betydelig mindre inntekter fra bompenger enn ventet i Oslo og Akershus. Bildet - og bomtakstene - er fra 2017.
Det ligger an til betydelig mindre inntekter fra bompenger enn ventet i Oslo og Akershus. Bildet - og bomtakstene - er fra 2017. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix
12. nov. 2019 - 08:53

Bompengeinntektene i Oslo og Akershus kan bli betydelig lavere i år enn beregnet. Det kan få følger for kollektivsatsing og veiutbygging.

handlingsprogrammet til Oslopakke 3 , som er en plan for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus, er målet å få inn 3,6 milliarder kroner i bompenger i år.

Nå kan det ligge an til at inntektene blir betydelig lavere enn ventet, skriver NRK.

– Slik det ser ut nå så blir bompengebidraget nærmere 400 millioner lavere, sier finansdirektør og fungerende administrerende direktør Magne Liestøl Larsen i bompengeselskapet Fjellinjen, som er eid av Oslo og Akershus.

Tall fra Fjellinjen viser at det er like mye trafikk i år som i fjor. Grunnen til at inntektene har falt er at antallet fritakspasseringer har økt kraftig etter innføringen av nye bomstasjoner og takster 1. juni. Tidligere utgjorde fritakspasseringene rundt 4 prosent, mens de nå utgjør 40 prosent.

Pareto ønsker å bygge en større portefølje av solenergi og vil investere mye i det. Her er Christian Gjæver Rendall (fra høyre) og  Jonathan Barfod i Pareto Alternative Investment på solcelletaket til Tibnor i Oslo.
Les også

Meglerhus vil bli solcellegigant

Fritakspasseringer er gratispasseringer som følge av regelen om at man bare skal betale for én passering i timen i samme sone, og at6 man har et tak på antall betalte passeringer per måned.

Fornebubanen, sentrumstunnel for T-bane, ombygging av Majorstuen stasjon, modernisering av trikkenettet, E16-utbygging mellom Sandvika og Wøyen, Riksvei 4-utbygging mellom Kjul og Rotnes, og kollektivløsninger i Nedre Romerike er noe av det som skal finansieres av bompengeinntekter.

Avtroppende fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), som har sittet i styringsgruppen for Oslopakke 3, mener det er krevende når det mangler såpass mye penger.

– Jeg tror vi er nødt til å se på porteføljen og se på hva vi kan gjøre med de prosjektene vi ønsker å sette i gang, når vi skal sette i gang dem, og om de skal settes i gang slik det er forutsatt tidligere eller om man skal justere seg ned, sier Solli.

Sola skinner på Scatecs solpark Kalkbult i Sør-Afrika.
Les også

Fornybarselskapene: Inntektene nesten doblet – men stuper på børs

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.