PROSJEKTER

OPS-prosjektet rv. 3/ rv. 25 kåret til Årets anlegg 2020

I hard konkurranse var det veianlegget riksvei 3/25 mellom Løten og Elverum i Innlandet som stakk av med seieren og utmerkelsen Årets anlegg 2020.

Riksvei 3/25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent.
Riksvei 3/25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
31. aug. 2021 - 14:15

Prosjektet som strekker seg 26 kilometer mellom Løten og Elverum i Innlandet åpnet 30. juli 2020, hele tre måneder før tiden. I tillegg hadde prosjektet besparelser på 1,4 milliarder kroner.

Prosjektet har en totalkostnad på 5,5 milliarder kroner og det inkluderer drift og vedlikehold i 20 år.

Solcellebåt-selskapet Freepower gikk konkurs i høst, men kan ha blitt reddet.
Les også

Solcellebåt-gründere gikk konkurs – kan ha blitt reddet

Stolt prosjektleder

Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen. Foto:  Statens vegvesen

– Jeg er utrolig stolt av dette anlegget. Det har vært en helt fantastisk fin reise, sier prosjektleder Taale Stensbye. Han legger vekt på at gjennomføringsmodellen har vært styrende for suksessen prosjektet har oppnådd. Tidlig involvering av entreprenører, det vil si lenge før en kontrakt er underskrevet, er med på å avdekke usikkerheter.

–  Tidlig involvering gir entreprenørene muligheter til å sette seg godt inn i prosjektet og dermed prise de ulike operasjonene mer riktig fra start, sier Stensbye.

I løpet av prosjektets byggetid på 26 måneder hadde det ikke en eneste skade som førte til fravær.

Måleinstrumentet på nasen av helikopteret er det fyrste slike magnetometeret i Europa og er utvikla av Greenpeg-prosjektet.
Les også

Driv litiumjakt frå himmelen

En solskinnshistorie

Prosjektdirektør i Skanska, Ketil Sand. <i>Foto:  www.gudim.no</i>
Prosjektdirektør i Skanska, Ketil Sand. Foto:  www.gudim.no

Prosjektdirektør Ketil Sand i Skanska er helt enig.

– Jeg sa en gang at dette prosjektet har vært og er en solskinnshistorie. Det sier jeg gjerne i dag også. Jeg er utrolig stolt og glad for at vi har fått være med på å bygge veganlegget mellom Løten og Elverum.

Prosjektet satte seg et høyt mål i Ceequal. Og høy utmerkelse skulle det bli, faktisk høyere enn målet de selv satte. Riksvei 3/25-prosjektet oppnådde som første prosjekt i Norge den høyeste klassifiseringen Whole Team Award – nivå Excellent.

H2 Barge 1 er den første lekteren til FPS som er bygget om til hydrogendrift med 1,2 MW PEM brenselceller fra Ballard.
Les også

Kutter 3000 tonn CO2 i året

Gjennomføringsmodellen

God planlegging og tilrettelegging har gjort at Skanska har bygget det som var planlagt. Minimalt med endringer og et underskrevet sluttoppgjør på åpningsdagen beviser at det har gått som planlagt. Statens vegvesen og Skanska ble også kåret av en internasjonal jury til «Beste Transport Prosjekt» under Partnership Awards 2019.

Prosjektet består av 16,5 kilometer firefeltsvei med midtdeler, 10,5 kilometer tofeltsvei med forbikjøringsfelt og midtdeler. Det er bygget tre planfrie kryss, to rundkjøringer, ti bruer, 18 over- og underganger og to viltoverganger. Det er også bygget en helt ny og topp moderne kontrollstasjon på Ånestad.

– Vi kan bare håndtere plastproblemet om vi tar hensyn til kjemikaliene i plasten og tar oss av dem på forsvarlig vis. Det sier NTNU-professor Martin Wagner. Her er en liten bit av søppelhåndteringsanlegget Thilafushi på Maldivene.
Les også

Har funnet 16.000 kjemikalier i plast – forskerne har fire råd

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.