SKAL FJERNES: Bellona-leder Fredric Hauge dro selv fra Oleon i Sandefjord etter aksjonen nylig. Men avfallet ble igjen. Oleon mener DVS Norge må ta ansvaret for flyttingen, og har levert en plan til Klif i dag. (Bilde: Per Langevei / Sandefjords Blad)

Oleon har levert plan

  • Industri

Bedriften Oleon havnet midt i rampelyset da Bellona-leder Frederic Hauge invaderte bedriften og påpekte at det lå farlig avfall lagret der, uten godkjenning.

Ifølge Oleon ville avfallet ha fylt 1300 tankbiler, og det kreves minst 9 båtlaster å fjerne det fra tankene.

I dag har Oleon levert en plan for opprydding til Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif), slik de ble pålagt 21. juni.

Fred og ingen fare

I planen står det at 32.500 tonn prosessvann klassifisert som farlig avfall ble lagret «ved en feil» ved Oleons tankanlegg i Sandefjord.

Ifølge planen mottok Oleon-sjefen sikkerhetsdatablad der det stod at prosessvannet ikke var «helse, brann- eller miljøfarlig iht. gjeldende regelverk». Det skulle være under 0,5 prosent oljeemulsjon i vannet, og produktet ble beskrevet som «ikke farlig avfall».

«Oleon erkjenner likevel at vi har en selvstendig undersøkelsesplikt som utleier av tankene, og at vi burde ha sjekket innholdet i leveransene grundigere før avtale med DVS Norge ble inngått. Vi stolte imidlertid på de forsikringer vi fikk fra DVS, og håndterte saken deretter,» skriver selskapet i planen de i dag har levert til Klif.

Oleon-sjefen har også tidligere hevdet overfor Teknisk Ukeblad at DVS Norge Bellona-aksjonen: – Sa det var ufarlig . DVS Norge har innrømmet overfor Teknisk Ukeblad at – Det er vårt ansvar . Bellona – Vurderer å anmelde Statoil . De mener oljebransjen ikke har kontroll over hvor det farlige avfallet deres ender.

Bellona-aksjon mot Oleon i Sandefjord 200611. Dette er en av tankene hvor avfallet er lagret.
. De mener oljebransjen ikke har kontroll over hvor det farlige avfallet deres ender.ULOVLIG LAGRET: Damp strømmer ut fra en ventil på tankene i Sandefjord. Oleon hadde ikke tillatelse til å lagre farlig avfall her. Nå venter de på svar om lekkasjefaren etter å ha tatt prøver. Bellona

Analyserer innholdet

Hva som faktisk var på tankene i Sandefjord analyseres nå av ALS Laboratory Group, men resultatet foreligger ikke.

Oleon innrømmer at de ikke har godkjenning eller kompetanse til å håndtere farlig avfall, og at det også er dyrere enn det som ligger i avtalen med DVS Norge.

Oleon har også bestilt en vurdering fra Det norske Veritas om lekkasjefaren ved tankene.

DVS Norge må rydde

Bedriften kan ikke fjerne avfallet i egen regi. De ønsker at DVS Norge som eier av avfallet sørger for tømming, transport og forsvarlig sluttbehandling.

«At avfallet eies av DVS og skriver seg fra deres virksomhet tilsier at tiltaksplikten i hovedsak bør kanaliseres dit,» skriver Oleon.

De peker på to alternativer: At DVS Norge selv henter og omplasserer avfallet, eller at en tredjepart blir hentet inn hvis DVS Norge ikke klarer å gjennomføre fjerningen.

Et skip vil normalt bruke rundt 16 timer på å fylles opp, og Oleon vil hjelpe til med dette arbeidet. Det har tidligere vært sagt at det er rundt ti båtlaster som er levert hos Oleon.

Krever annen tømming

Siden avfallet er fullt av sedimenter som vil ligge i bunnen av tankene, vil man måtte tømme dem på annen måte enn vanlig.

«DVS Norge har tidligere opplyst at tømming vil kreve rundpumping (tilbakeføring av væske i tanken samtidig med utpumping) av væske,» skriver Oleon.

Oleon er kun vant med å pumpe ut stoffer i væskefase, som vegetabilsk olje og palmeolje. De har ikke rutiner for rundpumping.

Krever 1300 lastebiler

Vanligvis rengjør Oleon tanker med vann som pumpes inn og varmes opp, såkalt utkoking. Ved tyngre rengjøring har man brukt automatisert høytrykksspyling, kalt burtherwurther. I dette tilfellet vil det trolig kreves annet utstyr for rengjøring enn Oleon har.

Selskapet har vært i kontakt med Norsk Gjenvinning, som mener det må settes opp stillas inne i tankene for finrengjøring, noe som vil gjøre prosessen dobbelt så dyr som vanlig.

Avfallet kan også fraktes bort med lastebiler, men det ville kreve 1300 tankbiler på 25 tonn hver. Kaianlegget hos Oleon takler kun skip med inntil 4000 tonn lasteevne, noe som tilsvarer mer enn åtte båtlaster. I tillegg kommer spylevann, så det blir minst 9 skipslaster.

Kan bli luktproblem

Dersom det er lav pH-verdi i avfallet må man ha spesialskip, som ikke er enkle å oppdrive. I tillegg vil det kunne bli luktproblemer ved frakten, noe som kan gå ut over Sandefjord som ferieby.

Det kan bety at man må vente til over sommeren med å ta seg av og fjerne avfallet. Hydrogensulfid og andre sulfider utvikler seg gjerne i tankene, og dette gir sjenerende lukt.

Oleon søker derfor om midlertidig konsesjon fra Klif om oppbevaring av farlig avfall, med mindre analysene viser at tankene ikke takler det og avfallet må fjernes umiddelbart.