Økt forfall under de rødgrønne

Jernbanenettet har blitt i enda dårligere forfatning under en rødgrønn regjeringen som skryter av sin jernbanesatsing.
Jernbanenettet har blitt i enda dårligere forfatning under en rødgrønn regjeringen som skryter av sin jernbanesatsing. (Bilde: Ståle Andersen)

Nå er sentrale deler av nettet så dårlig at det ikke kan reddes av vedlikehold, men må byttes.

Full utskifting

Ifølge Aftenposten har den erklærte jernbanevennlige Stoltenberg-regjeringen et dokumenterbart medansvar for at milevis med skinner, sviller, strømledninger og pukk må skiftes helt ut. Jernbaneverket bekrefter at nedgangen i midler til fornyelse og vedlikehold fortsatte i 2007 og 2008.

- Vedlikeholdet har gjennom flere år ikke holdt mål. Det har medført slitasjeskader så store at det ikke hjelper å ta opp igjen et normalt vedlikehold. Nå handler det om full utskifting av deler av nettet, blant annet i Oslo-området, sier banedirektør John Ole Grinde til Aftenposten.

Svært dyrt

Økt trafikk på skinnene de siste årene bidrar til økt slitasje, og prisen man må betale for å droppe det daglige vedlikeholdet er høy:

Grinde anslår at det koster mellom 5000 og 10.000 kroner meteren for full utskifting, mens prisen for daglig vedlikehold er 250 kroner meteren.

- Konsekvensene av et for dårlig vedlikehold er større enn det vi hadde forutsatt, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger til avisen.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå