MOTOR

Også S60 kan bli plug-in-hybrid

Volvo-sjef Stefan Jacoby bak rattet på konseptbilen XC60 plug-in-hybrid.
Volvo-sjef Stefan Jacoby bak rattet på konseptbilen XC60 plug-in-hybrid. Bilde: Per Erlien Dalløkken
10. jan. 2012 - 07:14

DETROIT: Mot slutten av året skal Volvo som kjent starte produksjonen av V60 plug-in. Den har dieselmotor og er beregnet på det europeiske markedet.

Til bilmessen i Detroit hadde Volvo en konseptstudie der den samme hybridteknologien anvendes i en XC60 i kombinasjon med en bensinmotor.

– Dagens hybrider har begrenset potensial. Plug-in-hybrider er den beste mellomløsningen på vei mot de helelektriske bilene, sier Volvo-sjef Stefan Jacoby.

Ladbar Volvo-SUV med 350 hk

Per Erlien Dalløkken

For Kina og USA

Men hva slags ladbar hybrid svenskene skal sette i produksjon i tillegg til V60, har de ennå ikke bestemt seg for:

– Vi trenger en slik plug-in for bensinmarkedene, altså USA og Kina. Det står mellom XC60 og S60. Det er klart at det er enklest med XC60 med tanke på å plassere det store batteriet, forteller Paul Gustavsson som er sjef for forretningsutvikling i Volvo.

Det vannkjølte litiumionebatteriet fra LG Chem har en kapasitet på drøyt 12 kWh hvorav Volvo anvender 8. Det skal gi batteriet en levetid på minst 5 000 sykler.

Egenutviklet motor og plattform

XC60-konseptet har et medlem av den nye motorfamilien VEA (Volvo Environmental Architecture) under panseret – en firesylindret, turboladet toliter som yter 280 hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 380 Nm.

VEA kommer i 2013.

I tillegg bygger Volvo på en plattform utviklet etter at de ble solgt fra Ford.

– Så nå er skilsmissen fra Ford gjennomført?

– Nei, slettes ikke. Ford er fortsatt både vår største kunde og største leverandør, påpeker Gustavsson.

Størst vekst

Volvo solgte nesten 450 000 biler i fjor. Og det var XC60 som solgte mest globalt, med mer enn 100 000 eksemplarer.

Muligens er det Geely-effekten som slår til, for hjemme hos foreldrene i Kina økte Volvo med 54 prosent i fjor.

I USA økte Volvo med 25 prosent i 2011 og er per i dag det raskest voksende importmerket i dette markedet.

– Vi er på god vei til å nå målet vårt om 800 000 solgte biler årlig innen 2020. Og plug-in-hybrider er en viktig del av strategien på vei dit, sier Jacoby.

Volvo og Siemens i elbilsamarbeid

Elektrisk firehjulsdrift i Volvos dieselhybrid

Volvo viste vrak

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.