Volvo C30 Electric skal settes i småskalaproduksjon i år. Nå skal bilen brukes som testbed for ny Siemens-teknologi. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Volvo og Siemens i elbilsamarbeid

Volvo PV og Siemens presenterte det nye samarbeidet på en pressekonferanse i München onsdag.

Fokuset settes på felles utvikling av eldriftsteknologi, kraftelektronikk og ladeteknologi, samt integrering av disse systemene i Volco C30 Electric.

Først med ny teknologi

Volvo-sjef Stefan Jacoby er naturligvis meget fornøyd med å få den tyske industrigiganten med som partner.

– Deres verdensledende kompetanse og erfaring kommer til å løfte teknologien i våre elbiler til et helt nytt nivå. Vårt mål er å være først med den nyeste teknologien innen elektrisk drift. Partnerskapet forsterker vår evne til å utnytte det raskt voksende markedet for elbiler, sier Jacoby i en pressemelding. I vår var Volvo på jakt etter nye ingeniører, blant annet for å øke kapasiteten på elektrifisering.

Les også: Volvo ansetter 900 ingeniører

I og utenfor bilen

Fra Siemens' ståsted handler det om å etablere seg som en global leverandør av systemer både i og utenfor elektriske kjøretøy.

– Vi betrakter oss selv som pionerer innenfor alle deler av elektrisk mobilitet. Samarbeidet med Volvo er en viktig milepæl i utviklingen av komponenter og systemer av høyeste kvalitet for elbiler myntet på serieproduksjon, sier Siegfried Russwurm som er sjef for Siemens Industry Sector i den samme meldingen.

Her er eksempler på elektriske drivlinjer fra Siemens som TU tidligere har omtalt:

Her er bussen som går på strøm

Et lydløst grønt lyn

Neste år

Foreløpig er det kun prototyper som er produsert av den elektriske C30-en. I år starter Volvo småskalaproduksjon av bilen. i 2012 starter serieproduksjonen av den ladbare hybriden V60 plug-in.

Les mer i disse artiklene:

Elektrisk firehjulsdrift i Volvos dieselhybrid

Volvo viste vrak

200 av elbilene neste år vil gå til Siemens testflåte. Ifølge en pressemelding fra svenskene skal bilene utstyres med en 108 kW elmotor fra Siemens. Enten er det en ny motor, eller så roter Volvo med enhetene. Iallfall hadde C30 Electric tidligere en effekt på 80 kW (=108 hk)

De første prototypene var utstyrt med 24 kWh litiumionebatteri fra EnerDel som gir en rekkevidde på rundt 160 km. Batterileverandøren er for øvrig i økonomiske vanskeligheter, blant annet knyttet til Think-konkursen.

Les også: Think-konkurs kan velte batterigigant