BYGG

Nytt trafikksystem i Bjørvika: – Et vanskelig område å bygge i

HAR GJORT SITT: På det meste har trafikkmaskinen Bispelokket håndtert 140.000 biler i døgnet. Nå er rivingen i gang.
HAR GJORT SITT: På det meste har trafikkmaskinen Bispelokket håndtert 140.000 biler i døgnet. Nå er rivingen i gang. Bilde: Håkon Jacobsen
Truls Tunmo
14. nov. 2011 - 08:14

Den gamle trafikkmaskinen øst for Oslo S ble stengt i månedsskiftet oktober/november.

– Dette er et vanskelig område med mye setninger i grunnen. Belaster vi bakken, så synker den uansett. Så løsningen blir å bygge det nye veisystemet som en form for bro med pæler ned til fjell, sier byggeleder i Statens vegvesen for E18 Bjørvika etappe 2, Geir Asbjørn Sorte til Teknisk Ukeblad.



Pæler på 65 meter

På pælene, som på det dypeste går 65 meter ned i bakken, bygges en 43 meter bred betongplate med en tykkelse på 50-60 cm.

– Overbygningen legges opp på denne platen, sier Sorte.

En midlertidig rundkjøring er etablert på vestsiden av Opera-gangbroen.

– Denne er laget for å betjene trafikken i Oslo S-området på sjøsiden.

UTFORDRENDE: - Dette er et vanskelig område med mye setninger i grunnen. Belaster vi bakken, så synker den uansett, sier byggeleder i Statens vegvesen for E18 Bjørvika etappe 2, Geir Asbjørn Sorte. Truls Tunmo

Togsikkerhet

Nylandsveien Bro, som krysser Oslo S fra nord (riksveg 4), vil bli kappet i biter over Oslo S og Trelastgata.

– Utfordringen her blir å koordinere og beregne sikkerheten i forbindelse med togtrafikken. Betongen fra veien kan ikke rives ned av hensyn til togsikkerheten, veien må skjæres i biter og heises ned, forklarer Sorte.

Det blir i hovedsak den nye avenyen Dronning Eufemias gate som skal erstatte dagens trafikkmaskin. Den nye hovedgaten vil gå fra Bispegata i øst til Chr. Frederiks Plass i vest på sjøsiden av Oslo S.



Utfordrende grensesnitt

– Det å forholde seg til grensesnittene er også en utfordring rent fremdriftsmessig, ikke minst i forhold til annen infrastruktur og nye bygg, sier byggelederen.

I øst ved Middelalderparken langs vannspeilet blir Kong Håkon 5.s gate bygd på en isopor/glasopor-fylling.

– At vi bygger på denne måten har også sin årsak i setningsfaren. Ved at vi ikke bruker pæler her, kommer vi ikke i konflikt med kulturlag i grunnen hvor det er stor sannsynlighet for arkeologiske funn, sier Sorte.

Bispelokket ble åpnet gradvis mellom 1966 og 1968 og har vært Norges mest trafikkerte veikryss med en døgntrafikk på opptil 140 000 biler.



Trafikkproblemer

Mens det nye trafikksystemet skal bygges, etableres det blant annet midlertidige rundkjøringer i Oslo S-området. Store trafikkproblemer er ventet i deler av byggetiden.

Prosjektet er en del av E18 Bjørvika-utbyggingen (etappe 2). Kostnadene er beregnet til 672 millioner 2008-kroner.

FREMTID: Slik skal det se ut ved Østbanehallen og området der Bispelokket ligger i dag når Dronning Eufemias gate står ferdig i 2015. Illustrasjon: Statens vegvesen / Vianova Statens vegvesen/Vianova

Les også: Nordenga bru rydder opp i Bjørvika

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.