De tre lastebilprodusentene Volvo, Daimler og Scania-eieren Traton har gått sammen i et prosjekt med mål om å drifte minst 1700 ladepunkter i Europa.
Ladepunktene skal ligge i nærheten av europeiske motorveier og logistikkpunkter, og selskapene har en intensjon om å investere 500 millioner euro hver. Det tilsvarer drøyt 5 milliarder norske kroner.
– Vi har sett et stort skifte bare de to siste årene, der mange ladeinfrastruktureiere som tidligere ikke var villige til å diskutere ladestasjoner for lastebiler, er veldig entusiastiske nå, sier Magnus Broback, som er direktør for ladesystemer i Volvo Trucks, i en melding fra selskapet.
– Kan ikke vente i 15 år til
Også EUs klimalovpakke «Fit for 55» bærer bud om en ny tid for elektriske drivlinjer i tungtransporten. Et forslag som skal behandles av EU-parlamentet, går ut på at det ikke skal være lenger enn 60 kilometer mellom hvert ladepunkt for tunge kjøretøy innen 2030.
Det samme gjelder for personbiler, men da innen 2025.
– Det er nok påtrykk fra privat sektor til å sikre at skiftet til elektromobilitet uansett vil skje, sier Broback.
– Men offentlig støtte gjennom reguleringer og statlige subsidier vil sikre at endringen skjer mye raskere. Det er høyst nødvendig, for klimaendringene gjør at vi ikke kan vente 15 år til.

– Se teknologien som en superkraft
Slunkent med hurtigladere i Norge
I Norge har aktører innen tungtransportbransjen etterlyst støtte til og organisering av utbygging av flere offentlig tilgjengelige ladepunkter. Per i dag finnes det nemlig null offentlig tilgjengelige hurtigladere for tungtransport i Norge.


Da Statens vegvesen nylig fikk i oppdrag å kartlegge behovet for ladeinfrastruktur for tungtransport, etterlyste Ingvild Kilen Rørholt fra miljøorganisasjonen Zero en mer offensiv satsning i form av kartlegging av nettkapasitet rundt aktuelle ladesteder, samt støtte fra Enova.
John Strand, direktør i Asko transport, pekte på at det er lite optimalt å vente på at private eller andre mindre aktører selv skal stå for utbygging av egne ladenettverk.
– Vi ser veldig stor variasjon i pris per kilowatt i ladere allerede i dag, avhengig av om ladestasjonene er kommunalt eller privat basert. For aktører innen transportbransjen som allerede opererer med svært lave marginer, vil det kunne bli utfordrende å både betale for lading og å bygge ut egne ladere. Da blir det mindre attraktivt å gå over fra diesel til elektrisk, sa Strand til TU.

Har vært fremtidens teknologi i 25 år – nå skjer det







