PROSJEKTER

Nye Veier søker leverandører til byggeprosjekt i arktisk høyfjellsklima

Nye Veier søker totalentreprenør til å bygge ny vei over Kvænangsfjellet i Nord-Troms. Det blir digital tilbudskonferanse 20. mai.

Det er ofte kolonnekjøring over Kvænangsfjellet om vinteren
Det er ofte kolonnekjøring over Kvænangsfjellet om vinteren Foto: Nye Veier
6. mai 2020 - 09:58

Fjellovergangen mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Troms og Finnmark fylke er ofte stengt på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. Når veien er stengt, er eneste omkjøringsmulighet via Finland, en omvei på nesten 70 mil og åtte timer ekstra kjøretid. Dette er hovedbegrunnelsen for at Nye Veier har prioritert E6 Kvænangsfjellet for utbygging, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Dette viser hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas om et år. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Dette viser hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas om et år. Illustrasjon:  Nye Veier

– Det er viktig at trafikantene får en bedre og tryggere vei med forutsigbar fremkommelighet på vinterhalvåret, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier, i meldingen.

Strekningen som trenger utbedring er cirka 13 kilometer, men nærmere konkretisering av tiltak og omfang gjøres i optimaliseringsperioden sammen med entreprenør og rådgiver.

Gjennomføringen er basert på en totalentreprise, med samhandling både gjennom en optimaliseringsfase før anleggsstart og i selve anleggsfasen. Anskaffelsen er i henhold til BVP-metoden (Best Value Procurement) som Nye Veier nå har god erfaring med.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Har justert kvalifikasjonskravet pga. korona

Nå er konkurransen om å bli med som entreprenør og rådgiver åpnet, og konkurransegrunnlaget vil bli tilgjengelig i EU-supply. Prosjektet består av to tunneler, én gjennom Mettevollia (ca. 2,1 km) og én gjennom Kvænangsfjellet (ca. 3,5 km). Forventet prosjektkostnad er ca. 1, 6 milliarder kroner inkl. mva. og kontraktsverdien er ca. 1 milliard kroner eks. mva. og vedlikeholdsgaranti.

– Nye Veier håper å få entreprenør på plass ved årsskiftet, slik at anleggsarbeidet kan starte sommeren 2021, sier Vatnan.

Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver og sammen med kommunene Nordreisa og Kvænangen legges det opp til at reguleringsplanene kan vedtas i mai neste år.

På grunn av koronasituasjonen har Nye Veier justert kvalifikasjonskravene i konkurransen. Kravet var opprinnelig tilpasset kontrakter på 1-3 mrd. kroner, men er nå tilpasset kontrakter mellom 300 millioner-1 milliard kroner.

– På den måten kan flere nasjonale og også lokale entreprenører bli med i konkurransen, sier Vatnan.

Ny propell monteres på akselen. Den skal spare så mye drifstoff at den er tjent inn i løpet av et halv år.
Les også

Sparer flere tusen tonn CO₂-utslipp på propell-bytte

Digital tilbudskonferanse

Det blir arrangert tilbudskonferanse 20. mai klokken 12 for interesserte leverandører. På grunn av koronasituasjonen holdes konferansen digitalt i Microsoft Teams. Nye Veier arrangerer også en leverandørkonferanse denne dagen for å presentere kommende konkurranser. Tilbudskonferansen klokken 12 er kun om E6 Kvænangsfjellet.

En av strekningene uengigheten står om er E136 mellom Dombås og Vestnes.
Les også

Statens vegvesen og Nye Veier i krangel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.