E6 RANHEIM-VÆRNES

Nye Veier fortsetter samarbeidet med Acciona med kontrakt på 4,3 milliarder

Nye Veier og Acciona er blitt enige om kontraktssummen for utbyggingsfasen av E6 Ranheim-Værnes, og viderefører dermed samarbeidet.

Digital signering med alternativt håndtrykk. F.v: Prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, og Pablo García Caramés, finansdirektør for Norge i Acciona. I bakgrunnen ser vi flere fra ledelsen til de to selskapene. Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier er oppe til venstre i skjermen.
Digital signering med alternativt håndtrykk. F.v: Prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, og Pablo García Caramés, finansdirektør for Norge i Acciona. I bakgrunnen ser vi flere fra ledelsen til de to selskapene. Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier er oppe til venstre i skjermen. Foto: Nye Veier
15. mai 2020 - 13:46

Nye Veier har siden oktober 2018 jobbet sammen med det spanske entreprenørfirmaet Acciona Construcciòn S.A. om byggeprosjektet E6 Ranheim-Værnes (23 kilometer).

Nå har partene blitt enige om fastprisen for utbyggingsfasen, og dermed videreføres samarbeidet, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Mathilde Tybring-Gjedde vil gjøre søknadsprosessen for solkraftverk enklere og mer forutsigbar.
Les også

Mathilde Tybring-Gjedde: Vil bygge ut mindre kraftverk på «allerede rasert natur»

Åpen samhandlingsprosess

– Det har vært en åpen og transparent samhandlingsprosess, og vi er veldig glade for at vi fortsetter det gode samarbeidet med Acciona, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier.

Dermed kan anleggsmaskinene sette i gang i sommer.

Kontraktssummen er på rundt 4,3 milliarder kroner eks. mva. og inkludert vedlikeholdsgaranti.

24 arbeidere er evakuert fra tunnelen som står i brann i industrianlegg på Alnabru.
Les også

24 evakuert etter tunnelbrann – vanskelig slukkearbeid

Har redusert risiko

Etter at Nye Veier og Acciona inngikk samarbeid i 2018, har de sammen jobbet for å utvikle og optimalisere prosjektet. En viktig oppgave i denne fasen er å redusere prosjektets risiko.

– Vi har redusert risiko for uforutsette grunnforhold og vi har optimalisert E6-linja for å redusere sikkerhetsrisiko og forbedre trafikkavvikling i utbyggingsfasen, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, i pressemeldingen.

Dette er i tråd med Nye Veiers gjennomføringsmodell der entreprenør og rådgiver involveres på et tidlig stadium. På den måten finner man fram til de beste løsningene i planleggingsfasen og får en mer effektiv utbyggingsfase.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (t.v.), EUs utenrikssjef Josep Borrell og utenriksminister Espen Barth Eide.
Les også

Norge styrker forsvarssamarbeidet med EU

Klar for byggestart

Nå som avtale for utbyggingsfasen er inngått, er både byggherre og entreprenør klare til å sette i gang med anleggsarbeidet i sommer. Det som gjenstår nå er å få vedtatt reguleringsplaner i Trondheim, Malvik og Stjørdal kommune. Reguleringsplanene skal til politisk behandling i slutten av mai og midten av juni.

Selv om optimaliseringsfasen og planprosessen har tatt lengre tid enn først antatt, er planlagt ferdigstillelse fortsatt slutten av 2025. Da får trafikantene 23 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t og doble tunnelløp.

Frank Sve er en av de fem representantene fra FrP som står bak forslaget om å avvikle Statens vegvesen.
Les også

Vil legge ned Vegvesenet: – Manglende sikkerhetsforståelse


Muligheter for lokalt næringsliv

Utbyggingen av E6 Ranheim-Værnes vil medføre et stort behov for lokal arbeidskraft. Acciona vil bruke mest mulig lokal kompetanse og ønsker derfor kontakt med lokale bedrifter.

Med seg i arbeidet med ny E6 Ranheim-Værnes har Acciona Rambøll som rådgiver og Leonhard Nilsen & Sønner som underentreprenør.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.