E6 Ranheim-Værnes

Nye Veier fortsetter samarbeidet med Acciona med kontrakt på 4,3 milliarder

Nye Veier og Acciona er blitt enige om kontraktssummen for utbyggingsfasen av E6 Ranheim-Værnes, og viderefører dermed samarbeidet.

Digital signering med alternativt håndtrykk. F.v: Prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, og Pablo García Caramés, finansdirektør for Norge i Acciona. I bakgrunnen ser vi flere fra ledelsen til de to selskapene. Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier er oppe til venstre i skjermen.
Digital signering med alternativt håndtrykk. F.v: Prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, og Pablo García Caramés, finansdirektør for Norge i Acciona. I bakgrunnen ser vi flere fra ledelsen til de to selskapene. Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier er oppe til venstre i skjermen. Foto: Nye Veier
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
15. mai 2020 - 13:46

Nye Veier har siden oktober 2018 jobbet sammen med det spanske entreprenørfirmaet Acciona Construcciòn S.A. om byggeprosjektet E6 Ranheim-Værnes (23 kilometer).

Nå har partene blitt enige om fastprisen for utbyggingsfasen, og dermed videreføres samarbeidet, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Maskinoperatør Peder Grindflek styrer en innleid langgraver som i løpet av noen timer ble rigget til for fjernstyring av spesialfirmaet Steer. Fredag var han i ferd med å fullføre renskingen av berget som raste ut søndag.
Les også:

Rensker bort raset med fjernstyrte gravemaskiner

Åpen samhandlingsprosess

– Det har vært en åpen og transparent samhandlingsprosess, og vi er veldig glade for at vi fortsetter det gode samarbeidet med Acciona, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier.

Dermed kan anleggsmaskinene sette i gang i sommer.

Kontraktssummen er på rundt 4,3 milliarder kroner eks. mva. og inkludert vedlikeholdsgaranti.

Lasse Stentorp Haugen med bilskilt i resirkulert aluminium.
Les også:

Nye bilskilt: Forskjellen er stor, men usynlig

Har redusert risiko

Etter at Nye Veier og Acciona inngikk samarbeid i 2018, har de sammen jobbet for å utvikle og optimalisere prosjektet. En viktig oppgave i denne fasen er å redusere prosjektets risiko.

– Vi har redusert risiko for uforutsette grunnforhold og vi har optimalisert E6-linja for å redusere sikkerhetsrisiko og forbedre trafikkavvikling i utbyggingsfasen, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, i pressemeldingen.

Dette er i tråd med Nye Veiers gjennomføringsmodell der entreprenør og rådgiver involveres på et tidlig stadium. På den måten finner man fram til de beste løsningene i planleggingsfasen og får en mer effektiv utbyggingsfase.

Dronebilde over raset ved Nesvatnet utenfor Levanger. Både her og på to andre steder der Bane Nor skal bygge krysningsspor for jernbanen, er arbeidet nå stoppet opp.
Les også:

Bane Nor: Stanser arbeidene på to krysningsspor

Klar for byggestart

Nå som avtale for utbyggingsfasen er inngått, er både byggherre og entreprenør klare til å sette i gang med anleggsarbeidet i sommer. Det som gjenstår nå er å få vedtatt reguleringsplaner i Trondheim, Malvik og Stjørdal kommune. Reguleringsplanene skal til politisk behandling i slutten av mai og midten av juni.

Selv om optimaliseringsfasen og planprosessen har tatt lengre tid enn først antatt, er planlagt ferdigstillelse fortsatt slutten av 2025. Da får trafikantene 23 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t og doble tunnelløp.

Her testes viftekjøring og overvåkingssystemet i Bergåstunnelen på E6 Svenningelv-Lien.
Les også:

Serverkollaps utsetter åpning av ny E6-tunnel på Helgeland


Muligheter for lokalt næringsliv

Utbyggingen av E6 Ranheim-Værnes vil medføre et stort behov for lokal arbeidskraft. Acciona vil bruke mest mulig lokal kompetanse og ønsker derfor kontakt med lokale bedrifter.

Med seg i arbeidet med ny E6 Ranheim-Værnes har Acciona Rambøll som rådgiver og Leonhard Nilsen & Sønner som underentreprenør.

Et 135 meter langt konteinerskip gikk på grunn i Trondheimsfjorden utenfor Byneset i mai i år.
Les også:

Kapteinen tok med nøkkelen på lugaren – kan miste lappen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.