NYE VEIER

Nye Veier etter forhandlinger med departementet: Bedrer resultatet med 2 milliarder

Etter reforhandlinger av utbyggingsavtalene med Samferdselsdepartementet, får Nye Veier kompensert over to milliarder ekstra i år for kostnadsøkninger i prosjektene de har fått tildelt. Men dette har kun regnskapsteknisk verdi, og tilfører selskapet ikke mer penger.

Nye Veier får tilført over 2 milliarder ekstra i år.
Nye Veier får tilført over 2 milliarder ekstra i år. Foto: Henrik Jonassen/SD
25. mai 2023 - 08:33

Stram likviditet har gjort det krevende for Nye Veier å planlegge når nye utbyggingsprosjekter kan starte opp, og selskapet har flere ganger måttet justere planene for når prosjektene kan sendes ut i markedet. Allerede i fjor var det klart at E39 Mandal-Lyngdal, E18/E39 Ytre Ring og E39 Bue Ålgård måtte utsettes inntil videre. I ettertid har Nye Veier delt opp E39 Mandal-Lyngdal i to prosjekter. Prosjektet på E6 i Nordland Sørelva-Borkamo er også utsatt på ubestemt tid.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Christian Altmann vil konkurransen om utbyggingen av E39 Mandal-Blørstad trolig gå ut i markedet i løpet av høsten i år. 

Over åtte milliarder i år

Nå er forhandlingene med Samferdselsdepartementet om reforhandling av enkelte veiutbyggingsavtaler sluttført, som gir en resultateffekt for Nye Veier som er estimert til i overkant av 2 milliarder kroner (2023).

Dette kommer i tillegg til indeksjustering som Samferdselsdepartementet ga gjennom revidert statsbudsjett på 130 millioner kroner.

– Bakgrunnen for reforhandlingen dreier om vesentlige kostnadsøkninger i prosjektene etter avtaleinngåelse, knyttet til reguleringsendringer, endrede grunnforhold og omfangsendringer, forklarer Altmann til Veier 24.

Resultateffekt av den nye overføringen fra Staten er for Nye Veier estimert til i overkant av to milliarder kroner (2023). Men siden dette er kompensasjon for rene kostnadsøkninger, altså kostnader som allerede er påløpt, vil effekten på likviditeten bli liten, ifølge Altmann.

Fortsatt i likviditetsskvis

– En viktig presisering er at vederlagsjusteringen ikke tilfører selskapet likviditet, og dermed ikke øker det likviditetsmessige handlingsrommet. Endringene påvirker utelukkende selskapets resultat og egenkapital, 

– Hva må da til for at likviditeten, som i dag er presset, skal bli bedre?

– Selskapets likviditetstilførsel bestemmes av de årlige statlige overføringene, og av bompengefinansieringen i bompengeavtalene som gjelder for de enkelte veistrekningene. For å oppnå et større likviditetsmessig handlingsrom må derfor en eller begge disse størrelsene økes. Dessuten påvirkes handlingsrommet av løsningene som vi velger i prosjektene. Når vi finner enklere og smartere løsninger i ett prosjekt, kan vi skape rom for nye prosjekter eller tiltak på andre veistrekninger som selskapet har ansvar for, sier Nye Veiers kommunikasjonsdirektør, Christian Altmann.

Les også

MENING: - Ikke mer vei for pengene, nei

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.