ENERGI

Nybygget hydrogen-rigg får slutt på upresise målinger

De få i Norge som har kjørt hydrogenbiler, har ikke visst nøyaktig hvor mye gass de har fylt på tanken. Dette skal Justervesenet nå finne svar på.

Hydrogenriggen kostet ca. én million kroner og gir Justervesenet nye arbeidsoppgaver. Avdelingsdirektør Hans Arne Frøystein (t.h.), som er leder for Nasjonalt laboratorium, og gruppeleder Henning Kolbjørnsen har overlatt operatøransvaret til senioringeniør Sigrid Rønneberg.
Hydrogenriggen kostet ca. én million kroner og gir Justervesenet nye arbeidsoppgaver. Avdelingsdirektør Hans Arne Frøystein (t.h.), som er leder for Nasjonalt laboratorium, og gruppeleder Henning Kolbjørnsen har overlatt operatøransvaret til senioringeniør Sigrid Rønneberg. Foto: Sverre Chr. Jarild

Også Justervesenet er nødt til å omstille seg når EU kommer med sin Green Deal og krav om nullutslipp av klimagasser i 2050. Nye energibærere som hydrogen og ammoniakk krever en annen måleteknikk enn bensin og diesel. Dette er bakgrunnen for at Justervesenet i tre år har deltatt i et EU-finansiert forskningsprosjekt, MetroHyVe (Metrology for Hydrogen Vehicles), som er blitt forlenget fram til august 2023 i MetroHyVe2. 

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.