Rasteplassen helt nede i havgapet ved riksvei 44 på Hårr skal bli nasjonal turistveiattraksjon. Nå har Statens vegvesen lyst ut jobben med å bygge om det som i dag er en helt vanlig, enkel rasteplass med to bord, fire benker og to søppelkasser.
Den ombygde rasteplassen vil bestå av en betonplattform med 26 kampesteiner av varierende størrelse plassert ut mellom den asfalterte biloppstillingen innenfor og utsikten mot havet utenfor.
Steinene skal plasseres på tynne stålstolper, slik at de «svever» over bakken. Noen av steinene vil dessuten bli saget i to, slik at de kan brukes som bord og benker.
![Gründer og sjef Pia Helén Smedsrud og hennes kolleger i Augere Medical har store forventninger til teknologien de har utviklet.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839394/DSC_7390.jpg)
Finner tarmkreft med KI
Svever på stålbein
![Slik ser rasteplassen ved Hårr ut når du kommer vestfra i dag. <i>Foto: Google Maps</i>](https://images.gfx.no/290x/2590/2590390/rasteplassharr.jpg)
Oppdraget vil omfatte riving og sanering av alt over bakken på den nåværende rasteplassen, og opparbeiding og bygging av den nye. Arbeidet vil bestå av grunnarbeid, betong- og stålarbeider og bearbeiding og saging av naturstein.
![Og omtrent slik skal den se ut når den er ferdig ombygd til neste år. <i>Ill: Manthey Kula</i>](https://images.gfx.no/290x/2590/2590400/01_Harr.jpg)
Vegvesenet legger i utgangspunktet opp til å gjennomføre oppdraget som en åpen tilbudskonkurranse, der beste tilbud blir valgt etter at tilbudene er vurdert slik de foreligger ved tilbudsfristens utløp.
Vegvesenet skriver imidlertid i Doffin-utlysningen at dialog gjennom forhandlinger likevel kan bli gjennomført dersom Vegvesenet mener det er formålstjenlig etter at tilbudene er mottatt.
Det vil bli arrangert tilbudsbefaring på Hårr 11. august, og fristen for å levere tilbud er 27. august.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
![Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845941/6Q6A0300.jpg)
Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende
Et av 17 prosjekter i år
Rasteplassen er tegnet av arktiektfirmaet Manthey Kula i Oslo. Utformingen av rasteplassen er ment å spille på de eldgamle menneskeskapte steinkonstellasjonene som finnes på Jæren.
Rasteplassen er et av 17 Nasjonale Turisteger-prosjekter som påbegynnes eller bygges ferdig i år, og skal stå ferdig i 2021.
Nasjonale Turistveger-prosjektet ble påbegynt i 1994, og i 2023 skal 189 turistprosjekter stå ferdig langs veiene rundt omkring i Norge. Omlag 150 av disse prosjektene er allerede ferdigbygd og åpnet.
![Modell (utsnitt) av rasteplassen. <i>Foto: Manthey Kula</i>](https://images.gfx.no/580x/2590/2590384/11_Harr.jpg)
![Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838282/E6%2520T%25C3%25B8rrfjordelva%2520bru%25202.jpg)
Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder