E39 STORMYRA-STAURSET

Ny storkontrakt: Ny E39 mellom Stormyra og Staurset til 600 mill

10,6 kilometer ny E39 skal stå ferdig høsten 2026.

Modell av den nye veistrekningen, med utsikt vestover mot Vinjeøra innerst i fjorden.
Modell av den nye veistrekningen, med utsikt vestover mot Vinjeøra innerst i fjorden. Illustrasjon: Statens vegvesen
3. nov. 2023 - 15:23

Statens vegvesen har nå kommet med konkurransegrunnlaget for et nytt delprosjekt av E39 i Heim kommune: Stormyra-Staurset. Etaten anslår kontraktsverdien til rundt 600 millioner kroner eks. mva.

Her blir det arbeid med ny vei fra april 2024 til september 2026.

E39 får 10,6 kilometer ny tofeltsvei, med blant annet et nytt kanalisert veikryss mot fylkesvei 680 i retning Kyrksæterøra og Aure og et T-kryss på Barhals. Prosjektert hastighet er 80 og 90 km/t.

To linjer på strekningen Staurset-Stormyra var aktuelle, men så ble grønn linje vedtatt. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
To linjer på strekningen Staurset-Stormyra var aktuelle, men så ble grønn linje vedtatt. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Store deler av strekningen går langs eksisterende vei, med delvis sidebratt terreng. Arbeidene vil stille krav til god logistikk og erfaring i håndtering og flytting av store massevolum, heter det i konkurransegunnlaget.

ÅDT (2022-tall) varierer fra 1400 til 2250 på dagens strekning. I perioder er det køkjøring i
retning Trondheim, som følge av fergestrekningen Kanestraum-Halsa. Vegvesenet stiller strenge krav til avviklingen av trafikken i byggetiden.

I kontrakten inngår sju betongkonstruksjoner, bruer, underganger og kulverter.

Ifølge grunnundersøkelsene er det svært varierende og stedvis dårlige grunnforhold en del steder, for eksempel på hele strekningen Søo bru-Staurset. Det er prosjektert flere geotekniske tiltak på strekningen.

Dette er en konkurranse med forhandlinger. Oppdraget går til entreprenøren med det beste forholdet mellom pris og kvalitet.

Vegvesenet bruker her disse kriteriene for evalueringen av tilbudene:

K1: Tilbudssum

K2: Organisering og tilbudt nøkkelpersonell

K3: Gjennomføring av oppdraget

K4: Ivaretagelse ytre miljø og reduksjon av klimagassutslipp i prosjektet

På basis av tilbudssummen og kriteriene regnes det ut en konkurransesum (S) på følgende vis: S = K1 – K2 – K3 – K4.

Vegvesenet nevner eller spesifikt at posten for tilrigging ikke skal prises høyere enn 30 millioner kroner. I annet tilfelle blir tilbudet avvist.

Byggherren holder tilbudskonferanse for interesserte leverandører 16. november, og frist for å levere forespørsel om å få delta er 4. desember.

Deretter ser det slik ut:

  • Rett før jul inviterer Vegvesenet noen kvalifiserte leverandører til å gi tilbud, og fristen for det er 6. februar 2024.
  • Så blir det forhandlinger, og byggherren planlegger å tildele kontrakt rundt 22. mars, med kontraktssignering 11. april.
Corvus Energy åpnet en robotisert fabrikk i Bergen i 2019. Kapasiteten er i ferd med å sprenges. Det kan bli aktuelt å bygge ny fabrikk. Nullutslippskrav fra 2026 ville gjort beslutningen enklere.
Les også

Corvus Energy utsetter ny batterifabrikk

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.