TO STRØRRELSER: WindServer 25 og 30 - med plass til 12 eller 24 passasjerer. Skal de ha med flere enn 12, kreves passasjersertifikat. Tre skrog og stor ballastvannstanker gir fleksibiliteten til å kjøre fort i transitt og å ligge stabilt ved overføring av personell og utstyr til vindturbiner offshore. (Bilde: Fjellstrand)

FJELLSTRAND WINDSERVER

Ny skipstype for vindkraft

Hurtigbåtprodusenten Fjellstrand har slått gjennom med et nytt konsept for serviceskip til offshore vindkraftparker.

Fjellstrand WindServer 25 og 30 (WS 25/30)

  • Lengde: 24/30 meter
  • Bredde: 9/12 meter
  • Dypgang transit: 1,7/1,7 meter
  • Dypgang service: 2,2/3,0 meter
  • Passasjerkapasitet: 12/24
  • Drivstofftanker: 500/1000
  • Dødvekt (-ballstvann) 17,5 tonn/34 tonn
  • Klasse: DNV Windfarm Service 1/2, GL Crew Boat 1/2, eller tilsvarende

Fjellstrand skal levere seks lette og raske treskrogsfartøy til danske World Marine Offshore.

Skipstypen er kalt WindServer og er basert på et nytt design med tre skrog og liten vannflate ved overfart.

Ved å fylle ballastvann ligger fartøyene dypere i sjøen og er dermed stabile plattformer for service av vindturbiner.

Nye krav

Offshore vind-industrien ønsker å øke tilkomst og sikkerhet etter hvert som vindparkene flytter lengre til havs, til sterkere vind og grovere sjø.

Fjellstrand hevder at de har svart på industriens utfordring ved å skape brennstoffgjerrige fartøy som gir en stabil, sikker og effektiv tilkomst til vindturbinene.

Skipstypen har gjennomgått omfattende tester i modelltank. De har bekreftet at den nye skrogformen gir gode sjøegenskaper både i høy og lav hastighet.

Britisk støtte

Wind Server er utviklet med støtte fra britiske Carbon Trust, en organisasjon opprettet for å hjelpe frem konsepter som reduserer utslipp av CO2, og som sparer energi.

Fartøyene leveres i to størrelser, 25 og 30 meter.

De frakter henholdsvis 12 og 24 passasjerer med en servicehastighet på 25 knop.

Senker og hever

Framdrift besørges av fire-motors anlegg med to vribare propellanlegg.

Fartøyene vil også bli utstyrt med ballastsystemer for å skifte mellom SWATH-modus, som benyttes i grov sjø, og lettvekts-modus som benyttes for lengre transportetapper.

Dette vil i kombinasjon med en integrert foil sikre et robust fartøy med lave vedlikeholdskostnader, opplyser Fjellstrand i en pressemelding.

Høye bølger

De seks fartøyene vil gå inn i trafikken hos ledende operatører av vindparker i 2013.

World Marine Offshore A/S (WMO), som har base i Esbjerg, Danmark, har også sikret seg opsjoner for flere fartøyer.

– Med et raskt voksende offshore vindmarked ser vi et økende behov for kvalitetsfartøy som kan operere i høyere bølger i vindparkene, med bedre ytelse og sikkerhet, sier Peter Lykke-Kjeldsen i World Marien Offshore.

Bidrag

Fjellstrand WindServer oppfyller WMOs krav til et unikt multifunksjons fartøy.  Selskapet bidro med mye kunnskap om offshoreoperasjoner til Fjellstrands ingeniører.

– Fleksibiliteten til disse fartøyene gjør oss i stand til å utføre flere oppgaver, som personelloverføring, transport av last, redningsoppdrag, samt dykke- og inspeksjonsoppdrag. Vi er overbevist om at vår investering i en trygg, moderne og effektiv flåte av fartøyer vil bidra til videre utvikling av World Marine Offshore til et ledende selskap i levering av Sikkerhet & Service offshore, sier Peter Lykke-Kjeldsen.

Milepæl

Kontrakten representerer en betydelig milepæl for Fjellstrand i nye markeder innenfor fornybar energi, sier Nils Aadland, administrerende direktør ved Fjellstrand.  

– Den oppsummerer 30 års kompetanse med aluminium hurtigbåter, avanserte stabiliseringssystemer og offshore spesial fartøyer (OSV), sier han.

OWA-prosjekt

Fjellstrand WindServer ble i fjor plukket ut som en av 13 utvalgte konsepter (fra i alt 450 forslag) i Carbon Trust Offshore Wind Accelerator-konkurransen.

Konkurransen hadde til hensikt å utvikle nye tilkomstsystemer for å gjøre en vesentlig forbedring av tilkomst og sikkerhet ved overføring av servicefolk til vindturbinene.

Offshore Wind Accelerator (OWA) er et samarbeid mellom Carbon Trust og åtte internasjonale energi selskaper (SSE Renewables, Statoil, DONG Energy, RWE Innogy, Scottish Power Renewables, Statkraft, Mainstream Renewable Power and E.ON) med lisenser på 60% av den britiske kapasiteten på offshore vindkraft.

Les også: 

Bygger vindkraftskip

Statoil leier forsyningsfartøy for 3,5 milliarder

Ras av kontrakter til Ulsteinvik 

Bygger spesialskip for havvindturbiner