Medusa – hurtiglading tungtransport

Ny ladestasjon skal levere 3 MW – utfordring for elnettet

Det østerrikske Medusa-prosjektet er beregnet på tunge elektriske kjøretøyer. Ambisjonen er hurtiglading med en kapasitet på 3 MW.

Målet med Medusa-prosjektet er å tilby hurtiglading på 3 MW til tunge kjøretøy.
Målet med Medusa-prosjektet er å tilby hurtiglading på 3 MW til tunge kjøretøy. (Illustrasjon: AIT)

Det østerrikske Medusa-prosjektet er beregnet på tunge elektriske kjøretøyer. Ambisjonen er hurtiglading med en kapasitet på 3 MW.

  • Samferdsel

Elektrifisert godstransport på vei krever en ladekapasitet som er dimensjonert for lastebiler. AIT Austrian Institute of Technology leder arbeidet med å utvikle en ladestasjon der tunge kjøretøy tilbys hurtiglading med en kapasitet på 3 MW. Det skriver Electrive.

– Å levere så mye strøm betyr en stor utfordring for nettet. Derfor jobber vi innenfor prosjektet sammen med utvalgte partnere som har den tekniske kunnskapen som kreves for å utvikle en stasjon for hurtiglading ved flere megawatt, som er koblet til mellomspenningsnettet og også har nettstabiliserende egenskaper, sier AIT -forsker Markus Makoschitz som leder Medusa-prosjektet.

Første fase

Instituttets partnere i prosjektet er AVL List, EnerCharge, Infineon Technologies Austria og Xelectrix Power. Den første fasen handler om å bestemme hvilket utstyr som kreves, sammenligne forskjellige tilgjengelige løsninger og komme fram til en design.

Til høsten 2022 skal et konsept bli presentert. Basert på resultatene vil det deretter i prosjektets andre fase bli bygget en storstilt demostasjon, som skal være koblet til mellomspenningsnettet.

3 MW eller 150 kW

Så gjenstår det å analysere trafikkstrømmene og geografiske forhold som råder. Tanken er at ladestasjonen enten skal tilby hurtiglading for tunge kjøretøyer på 3 MW, alternativt i en fordeling på 150 kW, som da skulle dekke behovet for rundt 20 personbiler.

Artikkelen ble først publisert av Ny Teknik.

Les også

Kommentarer (34)

Kommentarer (34)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå