INDUSTRI

Ny kontrakt på de oppsiktsvekkende Hurtigrute-skipene

Skipsdesign og skipsutstyr.

Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen Øino.
Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen Øino. Bilde: Rolls-Royce
18. juli 2016 - 11:12

Tidligere i juli inngikk Hurtigruten og Kleven Verft kontrakten om bygging av to nye ekspedisjonsskip med opsjon om ytterligere to.

Dette var en bekreftelse på intensjonsavtalen som ble inngått i april, og kontrakten er verdt «mange milliarder kroner».

I dag har Rolls-Royce har signert en ny avtale med Kleven om design og utstyrspakke til de to nye skipene.

Skal sette ny standard

I tillegg til skipsdesign vil Rolls-Royce levere en integrert systemløsning som omfatter teknologi og skipsutstyr innenfor kontrakten verdt cirka 280 millioner kroner.

Den integrerte skipsbroløsningen, som reduserer antall skjermer og inntrykk, for å gi bedre arbeidsvilkår og sikkerhet. <i>Foto: Rolls-Royce</i>
Den integrerte skipsbroløsningen, som reduserer antall skjermer og inntrykk, for å gi bedre arbeidsvilkår og sikkerhet. Foto: Rolls-Royce

En del av leveransen blir den effektive skipsbroløsningen «Unified Bridge» der mannskapet har færre skjermer å forholde seg til, men likevel all informasjon tilgjengelig.

– Hurtigruten og Kleven har blitt enige om å bygge skip som vil sette en ny standard i markedet, og nå er det vårt oppdrag og bidra med innovativ teknologi, design og utstyr. Jeg er trygg på at disse fartøyene vil bringe Hurtigrutens stolte tradisjoner inn i en like stolt ny fremtid, sier Helge Gjerde, direktør i Rolls-Royce i en pressemelding.

De 140 meter lange og 23,6 meter brede skipene skal seile i polare farvann og må ha isklasse, uten at det er sagt hvilken. Også en del andre tekniske valg, som framdriftssystem, er foreløpig ikke offentliggjort.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, får skipene den karakteristiske «wave piercing«-baugen som er uvanlig spiss baug til å kunne bryte is.

Ekspedisjonsskipene til Hurtigruten blir isforsterket. Endelig isklasse er ikke bestemt. <i>Foto: Rolls-Royce</i>
Ekspedisjonsskipene til Hurtigruten blir isforsterket. Endelig isklasse er ikke bestemt. Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce beroliget og påpekte at hemmeligheten ligger under vann. De skrev at baugen og Environship-designen skal gi minst mulig motstand i sjøen, dermed reduseres drivstofforbruket, skipet får bedre sjøgang og reduserte akselerasjoner.

Dette ble først utviklet for handelsfartøy og er nå også tatt i bruk på alle nye offshorefartøy designet av Rolls-Royce.

De to godsskipene Kvitbjørn og Kvitnos som Norlines fikk overlevert i fjor, er begge bygget med Enviroship-design.

To år fra nå

Avtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip. <i>Foto: Rolls-Royce</i>
Avtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip. Foto: Rolls-Royce

Første nye ekspedisjonssskip skal leveres allerede i juli 2018, mens andre skip skal være klart ett år senere. Det stiller med andre ord krav til gjennomføringsevnen.

Det burde ikke by på noen problemer: For eksempel leverte Kleven MS Finnmarken i 2002 etter en byggetid på 22 måneder.

I byggeperioden vil 150 til 200 verftsansatte være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange ansatte på underleverandørsiden.

– Skipene som snart vil ta form i dokkene hos Kleven vil vekke oppsikt. De vil bidra til økt interesse for både norsk verftsindustri og Hurtigruten som ledende innen ekspedisjonsturisme, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, i meldingen.

Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS Fram seiler i Antarktis, ved Spitsbergen og ved Grønland.

MS Fram ble levert i 2007 fra italienske Fincaniteri og er spesialinnredet, isforsterket og utstyrt for polare områder.

Fra denne høsten vil også MS Midnatsol seile til Antarktis.

Selskapets nyeste ekspedisjonsskip, MS Spitsbergen, skal seile i Arktis fra neste sommer. Dette skipet ble bygget av portugisiske Estaleiro Navais de Viana do Castelo i 2009. Det ble kjøpt av Hurtigruten for et drøyt år siden og er deretter blitt totalrenovert før hun ble døpt 6. juli.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.