Marjata III kommer ut av frostrøyken og møter Marjata IV i Horten. (Bilde: Tore Stensvold)
To generasjoner etterretningsfartøy: Marjata III fra 1995 og Marjata IV som skal i operativ tjeneste i år. Her ligger de til kai ved det gamle marineverftet i Horten. Bildet er tatt onsdag 7. januar. (Bilde: Tore Stensvold)
Gamle Marjata på vei gjennom frostrøyken mot Horten. (Bilde: Tore Stensvold)
Det karakteristiske Ramform-skroget får Marjata III til å ligne et strykejern med 40 meter bredde i akterenden. (Bilde: Tore Stensvold)
Marjata IV er skipsteknisk designet av LMG i Bergen i samarbeid med Vard Langsten og Forsvaret. Ut over lengden på 125 meter og bredden på 23 meter, er det lite Forsvaret vil si om skipet. (Bilde: Tore Stensvold)
Da Marjata IV forlot Langsten og satte kurs mot USA, var det ikke noe militært utstyr om bord. Det ble montert i USA, der skipet har tilbragt de siste 9 måneder, det vil si fra april 2015 til det nå er i Horten. (Bilde: Tore Stensvold)

MARJATA IV

Her møter Norges nye superskip forgjengeren for første gang

Nye Marjata er igjen på plass i Norge.

«Marjata IV» (2016)

  • Sjøsatt 2014 – i operativ tjeneste 2016
  • Lengde: 125 meter
  • Bredde: 23 meter
  • Kostnad: 1,4 milliarder kroner
  • Skrog: Bygget i Romania
  • Utrustning/ferdigstilling: Vard Langsten, Tomrefjorden
  • Besetning: Ukjent
  • Hjemmehavn: Kirkenes

Marjata III (1995)

  • Sjøsatt 1992 – i operativ tjeneste 1995.
  • Lengde: 81,5 meter
  • Bredde: 39,9 meter
  • Dypgang: 6 meter
  • Hastighet: 15 knop
  • Deplasement: 7560 tonn
  • Framdrift. 2 x MTU 16V 396 TE dieselmotorer og 2 x Siemens gassturbiner
  • Mannskap: Besetning på 14 + opp til 35 militært personell
  • Hjemmehavn: Horten

HORTEN: Gjennom frostrøyken siger det 20 år gamle etterretningsfartøyet Marjata inn mot det gamle marineverftet i Horten. Ved kai ligger allerede nye Marjata.

Det begynner å bli klart for et flagg- og kommandørskifte. Det nye skipet skal ha Kirkenes som hjemmehavn. Ikke Horten, som den gamle har.

Nye Marjata er nylig kommet fra USA der skipet er militærteknisk utrustet. Det skal i år avløse gamle Marjata, som har vært i tjeneste siden 1995. Prislappen skal være på ca. 1,4 milliarder kroner.

Stappet med elektronikk

Ved Cheatham Annex marinebase ved byen Williamsburg på den amerikanske østkysten har skipet fått montert en rekke hemmelig utstyr som Etterretningstjenesten ikke vil fortelle detaljer om.

Godt synlig er imidlertid flere kupler, eller domer, som beskytter radarer og følsomt etterretnings- og overvåkingsutstyr.

Sjefen for etterretningstjenesten den gang, Kjell Grandhagen, sa til VG i fjor at «Marjata befinner seg i USA for å få installert operativt utstyr», men ville ikke gå nærmere inn på hva slags utstyr det dreier seg om.

Skipet ankom USA i april i fjor, men er nå tilbake i Norge for å avløse Marjata III.

To generasjoner etterretningsfartøy: Marjata III fra 1995 og Marjata IV som skal i operativ tjeneste i år.  Her ligger de til kai ved det gamle marineverftet i Horten. Bildet er tatt onsdag 7. januar.
To generasjoner etterretningsfartøy: Marjata III fra 1995 og Marjata IV som skal i operativ tjeneste i år. Her ligger de til kai ved det gamle marineverftet i Horten. Bildet er tatt onsdag 7. januar. Tore Stensvold

Øyne og ører i nord

Skipet er det fjerde med samme navn siden 1960-tallet.

Som forgjengerne skal hun følge russisk aktivitet i nordområdene tett.

– Nye «Marjata» blir en viktig brikke i videreføringen av Etterretningstjenestens oppdrag i Nordområdene. Det blir en moderne kapasitet som skal bidra til å sikre Norges informasjonsbehov de neste 30 årene, sa generalløytnant Kjell Grandhagen da skipet ble døpt av statsminister Erna Solberg 5. desember 2014.

Marjata IV er skipsteknisk designet av LMG i Bergen i samarbeid med Vard Langsten og Forsvaret. Ut over lengden på 125 meter og bredden på 23 meter, er det lite Forsvaret vil si om skipet.
Forlater RamformenMarjata IV er skipsteknisk designet av LMG i Bergen i samarbeid med Vard Langsten og Forsvaret. Ut over lengden på 125 meter og bredden på 23 meter, er det lite Forsvaret vil si om skipet. Tore Stensvold

Forlater Ramformen

Skroget er bygget i Romania, ved Vards verft i Tulcea, og deretter skipsteknisk ferdiggjort ved Vard Langsten.

Langsten-verftet bygget også forrige Marjata med den karakteristiske strykejernsformen, såkalt Ramform, oppkalt etter oppfinneren, skipsingeniør Roar Ramde.

Det moderne Marjata-fartøyet er designet av LMG Marin i Bergen. Detaljdesign er utført av Vard i nært samarbeid med LMG Marin og Forsvaret.

Nye Marjata er 125 meter lang, mens den gamle er 81,5 meter. I bredden er utviklingen gått i motsatt retning. Gamle Marjata er 40 meter bredt i akterenden, mens nye Marjata er 23 meter bredt.

– Overgang til konvensjonelt skrog gir økt drivstoffbesparelse, økt hastighet og bedre sjøegenskaper. Åpenbare fordeler, men må også ses i sammenheng med potensialet for et større operasjonsområde, skrev E-tjenesten i en pressemelding.

Det karakteristiske Ramform-skroget får Marjata III til å ligne et strykejern med 40 meter bredde i akterenden.
Fra 40 til 70 meterDet karakteristiske Ramform-skroget får Marjata III til å ligne et strykejern med 40 meter bredde i akterenden. Tore Stensvold

Fra 40 til 70 meter

Skip med Ramform er fortsatt i bruk. Det norske selskapet PGS har en hel flåte av seismikkskip med den karakteristiske formen. Det brede akterdekket egner seg godt for å taue mange lyttekabler.

PGS bestilt sitt første Ramform-skip fra Langsten-verftet i 1993, året etter at Marjata ble sjøsatt. I 2011 bestilte PGS to nye Ramform-skip som er hele 70 meter brede og kan taue 26 streamere.

Det har ikke vært mulig å få svar fra Etterretningstjenesten om hvorfor de to fartøyene befinenr seg i Horten samtidig.