Vegvesenet har lyst ut entreprise 5 i det store prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen, og den handler om sprengning av en del av Duekniben.
Cirka 35.000 m3 er det snakk om, og massene skal transporteres og leveres til
tilstøtende mellomlager/deponi. Det skal også bores en rørvegg/rørspunt.
Arbeidet er en av flere forberedende entrepriser før hovedentreprisen i prosjektet
E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen.
Entreprenøren skal være ferdig 16. desember i år.
Her er det mangt og meget i nabolaget, og det blir mye koordinering. Her er noe av det som entreprenøren må ta hensyn til:
- E39 med tilhørende gang- og sykkelvei. ÅDT er cirka 40.000 og gang- og
sykkelveiene er en av de mest trafikkerte i Kristiansand. Banehei- og
Vågsbygdtunnelene ligger like ved. - Jernbanesporet til Nikkelverket (Glencore) brukes til frakt av kjemikalier og skal
derfor ikke ødelegges av arbeidene. Sporet skal være åpent og sikkert for togtrafikk i helgene. - En kommunal vei (Vesterveien) vil til tider ha stor trafikk. Nikkelverket
bruker veien til utkjøring av produkter til Kristiansand havn. Den pågående entreprise 4 vil bruke veien til å transportere av masser som skal fylles i havna. Nye Veier/AF Gruppen leverer sprengstein til riggområdet/mellomlageret fra en forskjæring vest for Kristiansand. På hverdagene går cirka åtte lastebiler i timen på denne kommunale veien forbi sprengingsområdet. - Circle K har et tankanlegg i vestenden av området. Det består av tanker i dagen
og i fjellhall, med tilhørende rørgater. Det skal ikke sprenges når skip er inne til kai
og pumper drivstoff over i tankanlegget. - Agder Energi har fjernvarme og strømforsyning liggende i kommunal vei forbi sprengingsområdet.
- Trafikkarealet for fergetrafikken og billetterminalen ligger rett øst for sprengingsområdet. Entreprenøren må blant annet holde seg oppdatert på alle fergetidene.
Vegvesenet arrangerer tilbudskonferanse på prosjektkontoret 19. mai.
Og frist for å gi tilbud er 30. mai.
Les også
Ny fylkesvei klar: – Ventet i 30 år