TRAFIKK OG ITS

Ny handlingsplan: Anleggsplasser i transportsektoren skal bli fossilfrie

Transportinfrastrukturen skal i fremtiden bygges mest mulig fossilfritt. Regjeringen varsler i ny handlingsplan blant annet oppstart av fossilfrie pilotprosjekter og bruk av offentlige anskaffelser for å få ned klimagassutslippene på anleggsplassene i transportsektoren.

En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF). Foto: Tor Midtbø, Samferdselsdepartementet
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. jan. 2021 - 08:36

– Det er ikke nok å reise grønt, vi må også bygge veiene, tunnelene, banene, havnene og lufthavnene på en klimavennlig måte. Derfor trapper vi opp arbeidet med å gjøre anleggsplassene i transportsektoren fossilfrie. En av målsettingene er å skape en større etterspørsel i markedet for nullutslippsmaskiner gjennom å igangsette pilotprosjekter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

– De som bygger veier, jernbane og infrastruktur til transport i Norge er blant landets største byggherrer og har et særlig ansvar for å kutte utslipp. I Norge har vi fornybar energi, klimaambisjoner, kunnskap og et innovativt og framoverlent næringsliv. Det gir oss et godt grunnlag til å kutte utslipp, sikre grønn konkurransekraft og lede an i utviklingen av fossilfrie bygg- og anleggsplasser, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Alle skip er pålagt å ha digitale kart. Navtor er en pioner og bygger lag på lag med nye funksjonalitet og kan hente inn sensordata fra skipets systemer. I GASS-prosjektet vil det kombineres med kunstig intelligens og maskinlæring for å øke verdien av dataene og optimaliserer drift og rutevalg.
Les også

Kunstig intelligens skal hjelpe rederier: – Kan få ned utslipp med opptil 20 prosent

Markedet ikke modent nok

Markedet for utslippsfrie gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre anleggsmaskiner er i dag ikke modent nok. Det betyr at det er dyrt for entreprenører å kjøpe utslippsfrie anleggsmaskiner. Eksempelvis er kostnaden på en elektrisk gravemaskin anslått til å være cirka tre ganger høyere enn dieselalternativet.

De direkte utslippene fra bygge- og anleggsvirksomhet i Norge er anslått til cirka 600.000-700.000 tonn CO2-ekvialenter per år. Det tilsvarer rundt 4-5 prosent av utslippene fra transportsektoren.

Raffineriet til Equinor på Mongstad står i dag for 3,6 prosent av de totale, norske utslippene. Nå skal de i gang med en studie for å kutte utslipp, som blant annet innebærer blått hydrogen og bærekraftig flydrivstoff.
Les også

Vil lage blått hydrogen og lavutslipps flydrivstoff ved Norges største utslippspunkt

Virkemidler for en fossilfri anleggsplass i transportsektoren

Med sikte på å legge til rette for at anleggsplassene skal være fossilfrie innen 2025, varsler regjeringen i henholdsvis klimameldingen og handlingsplanen for fossilfrie anleggsplasser å:

  • igangsette pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser i regi av Samferdselsdepartementets etater og virksomheter.
  • bruke krav i offentlige anskaffelser som virkemiddel for å redusere utslippene fra anleggsplasser i transportsektoren.
  • gradvis øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp av klimagasser til om lag 2000 kroner per tonn CO2.
  • ta sikte på å innføre omsetningskrav for biodrivstoff i anleggsdiesel fra 2022 som fram mot 2030 blir økt til samme nivå som i veitrafikken.
  • igangsette utredning av krav og mål for fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren.
  • vurdere virkemidler for å sikre effektiv massehåndtering fra anleggsplasser i transportsektoren.
  • styrke kunnskapsgrunnlaget rundt klimagassutslipp fra anleggsplasser i transportsektoren gjennom å bedre statistikkgrunnlaget.
  • utrede eksterne kostnader utenom utslipp av CO2 fra anleggsvirksomhet.

 Selve handlingsplanen kan du lese her:

Handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser innen transportsektoren

Statssekretær Even Tronstad Sagebakken (t.v.) i Nærings- og fiskeridepartementet berømmer Rederiforbundet og administrerende direktør Harald Solberg for å rapportere norsk flåtes CO2-tall.
Les også

Rederiforbundet får skryt for CO2-tall: – Blir lagt merke til internasjonalt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.