INDUSTRI

Norske batterier kan levere 54 kWh på seks minutter

Nå går Kongsberg Maritime inn på eiersiden.

Strømstyrke til hybriddrift: Seniorrådgiver Erik Hennie ved Marintek (t-v.) og senioringeniør John O. Lindtjørn fra ABB arbeider med batterier fra Grenland Energy i hybridlaben som ble åpnet tidligere i år. Nå kommer en ny utgave av batteriet som kan avgi dobbelt som mye effekt.
Strømstyrke til hybriddrift: Seniorrådgiver Erik Hennie ved Marintek (t-v.) og senioringeniør John O. Lindtjørn fra ABB arbeider med batterier fra Grenland Energy i hybridlaben som ble åpnet tidligere i år. Nå kommer en ny utgave av batteriet som kan avgi dobbelt som mye effekt. Bilde: Tore Stensvold
19. des. 2014 - 13:46

For et par år siden ble selskapet Grenland Energy AS etablert av fire gründere for å utvikle batterisystemer til maritim og offshore industri.

Mens de fleste konkurrentene utviklet systemer som var optimalisert for energilagring, det vil si flest mulig kWh, satset de på å utvikle systemer for å levere størst mulig effekt, det vil si flest mulig kW.

– Det hjelper ikke å ha veldig mye energi i batteriet hvis du ikke får den ut raskt nok når det trengs. En lang rekke anvendelser offshore og på skip trenger veldig høy effekt. En ferge som skal legge til land i hardt vær, et skip som benytter dynamisk posisjonering, alskens hjelpemotorer, kraner, og i en rekke andre anvendelser brukes det i dag dieselmotorer, gjerne flere, som går på varierende turtall. Det er både dyrt og forurensende, sier teknologisjef i Grenland Energy AS, Dr. Lars Ole Valøen.

Glad for Kongsberg Maritime

Det er et stort marked for batterier som kan ta effekttopper. Det har både Kongsberg Maritime, Proventia og Vekst i Grenland innsett, og alle går nå inn i selskapet på eiersiden.

Naturlig nok er de fire gründerne spesielt fornøyd med å ha fått med seg Kongsberg Maritime. De bringer troverdighet og vil samtidig være en stor kunde for batterisystemene.

Les også: Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund

Doblet effekten

Den forrige generasjonen effektbatterier kunne levere all energien på 12 minutter.

I et batteri på 900 kg, med et energiinnhold på ca 54 kWh, er det en betydelig strømstyrke.

– Den nye generasjonen vi har utviklet nå klarer det samme på 6 minutter. Det betyr at vi kan levere godt over en halv megawatt på et batteri med mindre energilagringskapasitet enn det minste Tesla-batteriet. Vårt batteri er dessuten utvidbart til flere megawatt.  I markedene vi sikter mot er det effekten som etterspørres og ikke energiinnholdet. Den forrige generasjonen av batteriene vår var strømbegrenset i systemet. Den flaskehalsen har vi fjernet, slik at vi nå kan utnytte selve battericellene maksimalt, sier Valøen.

Les også: Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

Stort markedDobler strømmen: Teknologisjef i Grenland Energy AS, Dr. Lars Ole Valøen, er svært fornøyd med at de har klart å doble strømuttaket fra batteriene de produserer
Stort markedDobler strømmen: Teknologisjef i Grenland Energy AS, Dr. Lars Ole Valøen, er svært fornøyd med at de har klart å doble strømuttaket fra batteriene de produserer

Stort marked

En anvendelse som dynamisk posisjonering an i dag for eksempel bruke tre store dieselgeneratorer som mesteparten av tiden går ineffektivt på dellast.

Det må de gjøre for å ha nok kraft når det trengs. I stedet kan det settes inn et batteri som tar lasttoppene.

Da kan man klare seg med to dieselmotorer. Det spare man penger på og det forurenser langt mindre.

Han tror markedet for høyeffekt-batterisystemer vil øke raskt fremover. Kundene liker at de sparer penger på dette og det at de reduserer forurensingene fra all motorkraften på dellast styrker budskapet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

For å tilfredsstille hele markedet og sikre lavest mulig kostnader har Grenland Energy utviklet en universell batteriplattform der systemer som er laget for å yte mest mulig effekt og systemer der energiinnholdet har mange felles komponenter.

Les også:

Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Volvos batteribuss lader med 300 kW og pantograf

Kan kutte ut to av tre motorer med nytt system  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.