DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Norsk-svensk samarbeid gir bedre værinformasjon for driftsentreprenørene

Zeekit og og svenske Klimator inngår strategisk samarbeid for å gi vinterdriftsentreprenørene bedre innsikt i værforholdene på norske veier. Sammen har de ambisjoner om å revolusjonere hvordan entreprenørene planlegger sine roder.

Tester gjort i Sverige viser at den løsningen som nå lanseres kan kutte bruk av veisalt med 15-25 prosent.
Tester gjort i Sverige viser at den løsningen som nå lanseres kan kutte bruk av veisalt med 15-25 prosent. Foto: Johan Nilsson / TT/Scanpix
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
23. nov. 2020 - 12:12

Samarbeidet betyr at entreprenørene nå får en løsning for å redusere saltbruken. Salting er et miljøproblem, og gjør skade på bilparken. Men, det er nødvendig for å sikre et trygt og effektivt veinett vinterstid.

Tester gjort i Sverige viser at den løsningen som nå lanseres kan kutte bruk av veisalt med 15-25 prosent, og 15-25 prosent kalkulert reduksjon av maskintimer.

Nesten alle Ruters elektriske leddbusser har kun drift på de to bakerste hjulene – altså bak leddet i bussen. Bildet er tatt i Oslo sentrum 21. januar 2014.
Les også

Nær alle Ruters el-leddbusser har kun drift på de to bakerste hjulene

Effektiviserer vinterdriften

Per Arne Ellefsen er daglig leder i Zeekit, som er markedsledende innen leveranser av avanserte flåtestyringssystemer til kraftbransjen og vinterdrift av veg. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Per Arne Ellefsen er daglig leder i Zeekit, som er markedsledende innen leveranser av avanserte flåtestyringssystemer til kraftbransjen og vinterdrift av veg. Foto:  Jarle Skoglund

Den integrerte løsningen vil gi entreprenørene et langt bedre beslutningsgrunnlag og effektivisere deres drift, sier selskapene i en felles pressemelding.

– En årsak til at det saltes for mye i dag, er at entreprenørene mangler god og riktig informasjon over hvor det er glatt, eller hvor det kommer til å bli glatt. Beslutningene om salting tas rett og slett på et for dårlig datagrunnlag og prognoser. Resultatet er at det saltes kanskje mer enn det strengt tatt er behov for, og noen ganger saltes det for lite, eller på feil sted, sier daglig leder i Zeekit Per Arne Ellefsen.

– Vi skulle gjerne løpt etter enda flere firmaer. Vi har informasjon som tilsier at vi kunne gjort det, sier leder Per Herman Pedersen i Krimenheten.
Les også

Etterforsket Killingmo, som nå må i retten – meldingene om arbeidskrim øker

To selskaper som utfyller hverandre

Zeekit er markedsledende innen flåtestyring og datainnhenting for entreprenører innen vinterdrift. Selskapet har over 60 prosent av markedet i Norge og 30 prosent i Sverige.

Klimator er på sin side ledende innen analyser av vegforhold, og selskapet bruker stordata fra en rekke kilder for å predikere værforholdene på veien.

– Klimator og Zeekit er teknologiselskaper som begge er opptatt av vinterdrift og veiforhold. Vi utfyller hverandre og sammen kan vi tilby noe unikt til entreprenørene og oppdragsgiver. På sikt er målet at vi skal utvikle et integrert system som automatisk legger roder basert vår unike vegdatabase og sanntidsanalyser av forholdene på veien. Vi ser et stort potensial for videre utvikling sammen, forteller Ellefsen.

 
 

Stordataanalyser og værforhold

Klimator henter inn stordata automatisk fra en rekke kilder: biler på vegen, brøytebiler som er i Zeekits system, værstasjoner og værmeldinger. Det bruker de til å predikere værforholdene på veinettet. Nå skal den løsningen innlemmes i Zeekits system Fleetzeek som en tilleggstjeneste, og brøytebilsjåfører og entreprenører får tilgang til helt unike data om veiforholdene i Norge.

– For å redusere saltbruken og opprettholde dagens vegstandard, må entreprenørene salte smartere. Skal entreprenørene klare det må de ha bedre innsikt i hvordan forholdene er på veien, og ikke minst hvordan de kommer til å bli den nærmeste fremtid, sier CXO i Klimator, Emil Danielsson.

Basert på stordataanalyser fra Klimator og informasjon om vegnettet og roder i Zeekits
flåtestyringssystem kan entreprenørene optimalisere rutene de vil kjøre ut fra hvor det faktisk er glatt eller kommer til å bli glatt. Selskapene lanserer i første omgang en enklere integrering, men har ambisjoner om å utvikle et system der rutene kan optimaliseres automatisk basert på værdata og andre parametere.

Skjermbilde fra Fleetzik med Klimator integrert. <i>Foto:  Zeekit</i>
Skjermbilde fra Fleetzik med Klimator integrert. Foto:  Zeekit
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.