Hybridlab for hydrogen

Norge får sitt tredje hybridlaboratorium

Westcon Power & Automation bygger opp et hybridlaboratorium med brenselcelle og hydrogen sammen med Sustainable Energy-katapulten på Karmøy.

Westcon og katapult åpner hybridlab. Daglig leder Willie Wågen i Sustainable Energy sammen med prosjektleder Pål G. Eide og daglig leder Gunvald Mortved i Westcon Power & Automation.
Westcon og katapult åpner hybridlab. Daglig leder Willie Wågen i Sustainable Energy sammen med prosjektleder Pål G. Eide og daglig leder Gunvald Mortved i Westcon Power & Automation. (Foto: Peter Tubaas/NCEMCT)

Westcon Power & Automation bygger opp et hybridlaboratorium med brenselcelle og hydrogen sammen med Sustainable Energy-katapulten på Karmøy.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Med karmøy-laboratoriet er oppe og går i oktober, vil Norge ha tre hybridlaboratorier der framtidas hydrogenbaserte framdriftssystem utvikles.

I februar utvidet Kongsberg Maritime sitt laboratorium med 30 kW brenselcelle fra Ballard.

To måneder etter kunne NTNU og ABB åpne hydrogenkranenen til sitt hybridlaboratorium med 60 kW Hydrogenics-brenselcelle.

Laboratoriet på Karmøy får også en 30 kW brenselcelle fra Ballard, en såkalt MD-30.

Første oppgave for Westcon og Sustainable Energy-laben blir å utvikle systemet for Norleds hydrogen-ferge. Norled siket seg i fjor høst kontrakt med Statens vegvesen for å utvikle en ferge som skal gå minimum 50 prosent på flytende hydrogen, H2L.

Norleds hydrogenferge er designet av LMG Marin i Bergen. Øvrige partnere er Westcon Power & Automation, Protech, Ballard Power Systems og Linde Engineering. Illustrasjon: LMG Marin/Norled

Utviklingskontrakt

Hydrogenet omdannes til strøm i en kjemisk prosess i en brenselcelle. Framdrift for øvrig blir med batterier som lades med landstrøm.

Fergen skal etter planen gå i trafikk på trekantsambandet Hjelmeland - Nesvik – Skipavik i Rogaland fra 2021.

Hydrogenlaboratoriet bygges nå opp hos Westcon Power & Automation. Det er beregnet å koste 3,6 millioner kroner. Sustainable Energy Norwegian Catapult Centre bidrar med halvparten. Midlene skal blant annet gå til å finansiere brenselcellen.

Etter eksplosjonen ved hydrogenstasjonen til Uno-X i Sandvika for snart tre uker siden, er mange blitt tvilende til hydrogen som energibærer.

Handlingsplan med hydrogen

Hydrogen blir nevnt som ett av flere viktige grep for å halvere utslipp fra norsk skipsfart og fiske. Det kom fram i regjeringens handlingsplan for grønn skipsfart, som ble lagt fram i forrige uke.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen har ikke blitt skremt.

– Jeg har jobbet med hydrogen i 17 år. Vi må finne ut hva som har skjedd og lære av det. Men hydrogen er helt nødvendig for å klare utslippskutt innen transportsektoren, det vil si skip, lastebiler og tog, sa Elvestuen til TU.

Kongsberg Energy Lab har utvidet hybridlaboratoriet sitt til også omfatte hydrogen. Ballard har levert brenselcellen på 30 kW. Fra februar 2019 har laben vært i full drift. I april åpnet Sintef Ocean og ABB et utvidet laboratorium i Trondheim som også har inkludert brenselcelle og hydrogen. Foto: Geir Christensen/Kongsberg Maritime AS

Han berømmer Norled får å g foran, først med batterier på Ampere, så ombyggign av Nesoddenfergene og nå to hydreogefergeprosjekter.

– Batterier er et viktig teknisk grep og hydrogen vil bli enda et. Norled går foran, sa Elvestuen til TU.

Viktig for utvikling

Norled har på sin side valgt Westcon Power & Automation til å levere komplett energisystem og automatisering til H2-ferga.

Anders Valland (Sintef OCean) og Rolf Fiskerstrand diskuterer lyssettingen av brenselcellen. Sintef Ocean og ABB har utvidet sitt hybridlaboratorium i Trondheim. Det åpnet i 2014 med batterier, diselmotor, generatorer og superkapasitator. I 2019 er det nå også installert en brenselcelle som går på hydrogen, levert i komprimert form på stålflasker. Foto: Tore Stensvold

Daglig leder i Westcon Power & Automation, Gunvald Mortvedt, sier at hydrogenlaben vil spille en avgjørende rolle i utviklinga av Norled-fergen.

–  Med en brenselcelle på plass får vi et komplett testsystem for produksjon og styring av energi fra hydrogen. Systemet vil bli viktig for oss i den videre utviklingen, sier Mortvedt i en pressemelding.

Hydrogenlaboratoriet på Karmøy kan brukes til å teste både enkeltkomponenter og hele energisystemer. Foruten brenselceller består det av batterisystem, frekvensomformere, el-tavler og et e-Seamatic Blue energistyringssystem. Det vil kunne teste dynamiske laster og neste generasjons hydrogen- og hybride system for transportsektoren.

– Vi er veldig glade for at vi kan gjøre hydrogen- og batterilaben til Westcon Power & Automation tilgjengelig gjennom Sustainable Energy. Det gjør at vi kan gi et enda bredere tilbud til innovative, små og mellomstore bedrifter. Tilgang på utstyr for testing, demonstrasjon og verifikasjon av nye produkter er avgjørende for å gjøre veien fra ide til marked så kort som mulig, sier daglig leder Willie Wågen i Sustainable Energy Norwegian Catapult Centre.  

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå