BRUER

Nordhordlandsbrua er endelig ferdig, men prosjektet havner i retten

Arbeidet med å overflatebehandle Nordhordlandsbrua er ferdig, og trafikken går nå som normalt. Men blir det rettssak.

Overflatebehandlingen av E39 Nordhordlandsbrua er ferdig, men kan havne i retten.
Overflatebehandlingen av E39 Nordhordlandsbrua er ferdig, men kan havne i retten. Foto: Statens vegvesen
29. sep. 2022 - 15:26 | Endret 30. sep. 2022 - 09:13

Vegvesenet har sendt ut en pressemelding hvor de beretter at vedlikeholdsjobben på Nordhordlandsbrua i all hovedsak er i mål.

– Noen mindre avsluttende arbeider står igjen, men de vil ikke påvirke trafikken, sier byggeleder Gunnar Juuhl i Statens vegvesen i meldingen.

Han legger ikke skjul på at det har vært utfordringer i prosjektet, noe som har medført at trafikantene har måttet leve med anleggsarbeid i lengre tid enn planlagt.

– Vi beklager ulempene dette har medført, men vi er nå glade for å være i mål. Brua står nå bedre rustet til å tåla tidens tann, sier han i meldingen.

Men det ligger altså an til en rettssak omkring dette prosjektet. Vegvesenet skriver i pressemeldingen at det blir et rettslig etterspill om vedlikeholdsprosjektet. Rettssaken er berammet til juni 2023.

Oppdraget ble lyst ut helt tilbake i 2015. Da var det stort sprik i pristilbudene som kom inn. BMO Entreprenør fikk oppdraget med en pris på 44,4 millioner kroner.

Nordhordlandsbrua ble åpnet september 1994. Brua er 1614 meter lang. Den består av to deler - ei skråstagbru over skipsleia og en 1243 meter lang flytebru.

Kjørebanen på flytebrua er avstivet av en stålkasse. Den er sterkt eksponert for sjøvann og fikk mange skader fram til 2015. Den gang var fristen for ferdigstilling satt til juli 2018.

I 2019 skrev NRK Vestland at det skulle ta tre år å vedlikeholde brua, men etter fire år var det ingen som visste når de ville bli ferdige.

– Det er rettslig tvist om kostnader og tidsfrister. Entreprenøren har brukt lengre tid enn fristene i kontrakten, og mener forklaringen er at det gamle belegget som har blitt fjernet har vært tykkere enn forventet. Det er uenighet om grad og konsekvens av dette, samt uenighet om hvorfor entreprenøren har brukt lengre tid, skriver byggeleder Gunnar Juuhl i Vegvesenet i en epost til Veier24.

Fylkesvei 301 i Utladalen i Årdal etter at ras stengte veien i november 2022.
Les også

Trenger 38 mrd. til skredsikring: – Det haster

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.