PROSJEKTER

Noen trengs til å rydde og dyrke opp jorder etter at E39 er helt ferdig

To deponier og et riggområde - nesten 100 mål i alt - skal bli åker og beitemark.

Alle områdene i kontrakten ligger i eller ved Årdal.
Alle områdene i kontrakten ligger i eller ved Årdal. Foto: Statens vegvesen
6. apr. 2020 - 12:25

Siste rest av etterarbeidet i E39-prosjektet Bjørset-Skei i Jølster i Sunnfjord: Tre områder skal reetableres som jordbruksareal.

Nå vil Vegvesenet ha noen til å gjøre jobben i løpet av sommeren.

Oppdraget gjelder disse områdene:

  • Deponi A er på cirka 50 dekar. På rundt 44 dekar skal det graves og legges drenering – totalt ca. 3000 meter. Etter at dreneringarbeidet er ferdig skal matjorda som ligger i ranker fordeles på området.
  • Riggområdet sør for E39 er på rundt 14 dekar. Entreprenøren må løse opp i de underliggende massene før han legger ut oppranket matjord.
  • Deponi B er på rundt 30 dekar. Det er et deponi for ubrukbare masser som skal tilbakeføres til beiteareal. Massene skal flyttes innenfor deponiområdet.

Alle områdene ligger med direkte adkomst fra E39. Deponi A og riggområdet ligger i
Årdal langs Jølstravannet, mens deponi B ligger noen hundre meter øst for Årdal.

Vegvesenet har satt frist for ferdigstillelse er til 30. august, men det gjelder bare deponi B. På deponi A og riggområdet skal jobben være ferdig før 1. august.

Etaten holder tilbudskonferanse for dette oppdraget den 21. april, og frist for å gi tilbud er 28. april.

Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.
Les også

Dette er milliardprosjektene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.