(Bilde: Stein Jarle Olsen)
Nissan Norge jobber nå med å avklare garantien som skal gjelde for litiumionebatteriet på Nissan Leaf. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Nissan Norge: – Klønete Leaf-skriv

– Dette var klønete oversatt og burde aldri vært sendt ut. Det er litt synd, men noe vi skal rette opp nå, sier Marina Maneas Bakkum som er informasjonssjef i Nissan Norge.

Greit å bruke 10A-kabel

Onsdag omtalte TU den opphetede debatten på Norsk elbilforenings forum som hadde oppstått etter at et såkalt kundeinformasjonsskriv fra Nissan.

Les saken: Nissans ladebløff: Leaf-kabelen skal ikke brukes

– Når det gjelder lading, ønsker vi å informere kundene om at for deres bekvemmelighet, anbefaler vi hjemmeladeren. Men det er helt greit og optimalt å bruke den medfølgende ladekabelen, understreker Bakkum.

Hun sier at det Nissan har forsøkt å formidle, er at de ikke kan ta ansvar for hver enkelt Leaf-eiers elektriske nett hjemme. Det er altså ikke noe galt med selve 10A-kabelen.

Antar 80 prosent

Garantispørsmålet er imidlertid fortsatt åpent.

I det opprinnelige brevet skriver Nissan at de regner med at batteriet vil ha 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter fem år og 70 prosent etter ti år.

«Men dette er ikke garantert. Refusjon eller kompensasjon kan ikke kreves som følge av at batteriet potensielt har lavere kapasitet enn ovennevnte estimater»,

Samtidig sier Nissan at de gir fem års garanti ved defekt på batteriet.

Hva er defekt?

V ed hvor mange prosent kapasitet går grensa for hva som betegnes som en defekt på batteriet og dermed omfattes av femårsgarantien?

– Det har vi ennå ikke fått svar på, og det er dette vi nå jobber med å avklare. Derfor har saken i dag gått via vårt nordiske kontor i Finland til lovavdelinga ved hovedkontoret i Europa som igjen drøfter dette med Japan, forteller Bakkum.

Hun sier at de nå gjør alt de kan for ikke å skape uro blant eksisterende og potensielle Leaf-kunder, og påpeker at uansett har Nissan ikke noen dårligere garantivilkår enn noen av konkurrentene.

– Dessuten har vi tester som viser at batteriene i mange tilfeller vil ha langt over 80 prosent kapasitet etter fem år. Dette er selvsagt avhengig av bruk. På samme måte som at noen forbruker en kløtsj på to år, mens andre kjører med den samme i årevis.

Ordlyden

Det som per i dag står om den såkalte elektriske bilgarantien i service- og garantiheftet for Leaf er den dekker alle deler og komponenter som inngår som spesifikke elbildeler som viser seg å være defekt i materiale eller tilvirkning.

Garantien er gyldig i fem år fra garantistartsdatoen, eller for kjørte 100.000 km (60.000 miles), det som kommer først.

Delene som omfattes er: Litiumionebatteri, motor, omformer, styringsmodul (Vehicle Control Module – VCM), reduksjonsgir, DC/DC-omformer, lader, ladetilkobling- og kabel.