Nissans femårsgaranti på batteriet dekker kun feil, ikke kapasitetssvekkelse.
(Bilde: Faksimile)
Markedssjef Frode Langli (t.h) og resten av Nissan Norge får en travelt i høst med å klare å levere alle de bestilte Nissan Leaf. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Nissans ladebløff: Leaf-kabelen skal ikke brukes

Nissan har kanskje laget en ypperlig og prisvinnende elbil.

Men samtidig som at de første leveransene starter, har Nissan ertet på seg mange kunder:

Årsaken er at de som skal kjøpe Nissan Leaf må underskrive på et formular der Nissan nær sagt fraskriver seg alt ansvar.

Ingen kapasitetsgaranti

Viktigst for kjøperne er at femårsgarantien ikke gjelder ikke for rekkevidde/kapasitet på det kostbare litiumionebatteriet.

Nissan skriver at de regner med at batteriet vil ha 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter fem år og 70 prosent etter ti år.

«Men dette er ikke garantert. Refusjon eller kompensasjon kan ikke kreves som følge av at batteriet potensielt har lavere kapasitet enn ovennevnte estimater», heter det i det kontraktligende skrivet.

Selv om Nissan ber om underskrift nederst, framstilles det som et infoskriv med med tittelen «Nissan Leaf – kundeinformasjon Norge – 2011».

Slik de fleste leser dette, tar Nissan egentlig ikke noe ansvar for batteriet unntatt dersom det kortslutter helt.

Debatten raser på Norsk elbilforenings forum , der flere føler seg lurt og det som verre er.

Ikke for hjemmelading

Det som kanskje er like kuriøst, er at Nissan med rene ord skriver at den medfølgende kabelen ikke er laget for å brukes.

«Merk at denne kabelen ikke er laget for daglig hjemmelading. Daglig hjemmelading med denne kabelen kan potensielt medføre oppheting og skade på dine elektriske installasjoner som igjen potensielt kan medføre elektriske varmeopphetingsulykker», skriver Nissan.

Løsningen er å kjøpe en godkjent hjemmelader som koster minimum 16 499 kroner (standard installasjon).

«Nødløsning»

I går publiserte Teknisk Ukeblad en artikkel om Proxll-hjemmeladeren.

Les hele saken her:

Lager ladere for norsk klima

Proxll påpeker at denne 16A-laderen må til for å dra både lading til batteri oppvarming til kupé og batteri når det er kaldt.

Dermed spurte vi Nissan om ikke Leafs veiledende pris på 263 000 kroner dermed blir illusorisk.

– Jeg ser det ikke slik. Det er fint mulig å benytte Leaf kun med 10A-kabelen som følger med. Hjemmeladeren er å anse som et tilvalg på linje med vinterdekk. Men det er absolutt noe vi anbefaler, sa markedssjef Frode Langli i Nissan Norge.

Men samtidig ber altså Nissan alle Leaf-kunder om å skrive under på et papir der bruk av den medfølgende 10A-kabelen til hjemmebruk karakteriseres som «nødløsning for sporadisk lading».

Torsdag opplyste Nissan Norge at de har tatt spørsmålet om garanti på litiumionebatteriet til hovedkontoret i Europa.

Les hele saken her:





Markedssjef Frode Langli (t.h) og resten av Nissan Norge får en travelt i høst med å klare å levere alle de bestilte Nissan Leaf.
Frode Langli (t.h) i Nissan Norge sier det går greit å ha en Leaf med kun medfølgende kabel, men kjøpskontrakten sier noe annet. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken