FERGER

Nesoddtangen buss- og fergeterminal skal oppgraderes

Terminalbygget på Nesoddtangen buss - og fergeterminal skal gjøres bedre og mer effektivt. Totalentreprisen er tildelt Askim Entreprenør. Kontrakten ble signert 16. november.

Tangen terminal.
Tangen terminal. Foto: Stein Arild Zimmermann/VKT
22. nov. 2021 - 12:51

Viken kollektivterminaler FKF (VKT) har ansvaret for buss- og fergeterminalen på Nesoddtangen, og fergeanløpet på Aker Brygge-siden. VKT har lenge jobbet for å kunne komme innbyggerne i møte med et optimalisert tilbud ved terminalen på Nesoddtangen. Planen er at arbeidene skal stå ferdig innen 1. april 2022, heter det i en melding fra Viken fylke.

Signering av kontrakt. Foran fv.: Thomas Utheim, kalkulasjon Askim Entreprenør, Simen Berg Klemmetsen, daglig leder Askim Entreprenør, Jafar Altememy, adm. dir. i VKT og Jan Petter Hagen, prosjektleder Askim Entreprenør. Bak: Merete Kolstad Hadland juridisk rådgiver anskaffelser VKT og Ragnar Gullhaugen Utviklingssjef VKT. <i>Foto:  Guro Størseth/VKT</i>
Signering av kontrakt. Foran fv.: Thomas Utheim, kalkulasjon Askim Entreprenør, Simen Berg Klemmetsen, daglig leder Askim Entreprenør, Jafar Altememy, adm. dir. i VKT og Jan Petter Hagen, prosjektleder Askim Entreprenør. Bak: Merete Kolstad Hadland juridisk rådgiver anskaffelser VKT og Ragnar Gullhaugen Utviklingssjef VKT. Foto:  Guro Størseth/VKT

– Hovedfokus er å sikre effektiv og trygg persontrafikkavvikling, ikke minst ved på- og avstigning fra fergen. Vi gjør vårt beste for at både passasjerer og operatører skal oppleve en best mulig start og slutt på reisen, sier Jafar Altememy, administrerende direktør i VKT. 

– I tillegg ønsker vi å videreutvikle dette flotte bygget til å romme et utvidet servicetilbud, og bidra til lokal næringsutvikling. Her er det tegnet inn kafe med panoramautsikt mot fjorden og hovedstaden – et sted for det uformelle jobbmøtet, eller bare et hyggelig ventested. Dette gleder vi oss til, sier Altememy i meldingen.

Askim Entreprenør er datterselskap av AE Gruppen med base i Spydeberg i Viken.

NTNU-forskere brukte faktiske flydata, som de du ser på dette skjermbildet fra Flight Radar 24. Disse kombinerte de med informasjon om flyet og motortypen for å kalkulere klimagassutslippene fra luftfarten fra 197 land i 2019.
Les også

Studie: Klimautslipp fra luftfarten er mye høyere enn rapportert

Modent for oppgradering

Vis mer

Nesoddtangen knutepunkt, hvor innfartsparkering, bussterminal, sykkeloppstilling og fergeterminal sameksisterer, har lenge vært modent for en oppgradering. Både de reisende og fergeoperatørene har meldt om trengsel ved på- og avstigning for ferga.

Dette har å gjøre med at terminalbygget - som er visuelt flott, med flere gode løsninger som opprinnelig fungerte etter hensikten – i sin tid ble bygget slik at passasjerene sluses gjennom en trakt mellom venterom og kiosk. I takt med befolkningsveksten og den økte bevisstheten rundt at flest mulig bør velge kollektivt, har denne passasjen blitt for trang for effektiv persontrafikkavvikling.

Når forskerne er på tokt i Oslofjorden, tar de mange ulike prøver, blant annet vannprøver. Denne viser brunt vann i fjorden, som betyr at det er mye oppløst organisk materiale, forklarer Jesper Nilsen Negård (t.v.) og Simon Hasselø Kline.
Les også

Tester om fiskebæsj kan fungere som en enorm karbonpumpe

 
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.