ASFALT

NCC har lagt 800 tonn med lys asfalt i sykkeltunnel i Bergen

I høst har NCC lagt lys asfalt i Fyllingsdalstunnelen i Bergen. Den 2900 meter lange gang- og sykkeltunnelen vil bli lys og godt tilrettelagt for syklister når den åpner våren 2023.

Det er ganske krevende å produsere den lyse asfalten og det brukes blant annet fargestoff og blankt bitumen.
Det er ganske krevende å produsere den lyse asfalten og det brukes blant annet fargestoff og blankt bitumen. Foto: NCC Industry
3. nov. 2022 - 12:28

NCC fikk utfordringen om å legge hvit asfalt Fyllingsdalstunnelen som går gjennom fjellet Løvstakken og tente umiddelbart på idéen om å legge 800 tonn lys asfalt i sykkelveien. NCC Industry sin oppdragsgiver har vært Marti Tunnel.

– Vi la sommeren 2021 lys asfalt i en vognhall for Bybanen. Resultatet ble veldig godt og vi er derfor godt fornøyd med at vi nå kunne ta lys asfalt inn i Fyllingsdalstunnelen også. Her har vi får vist at med solid kompetanse og interesse for faget er det mulig å få til mye spennende, sier prosjektleder Kristian Frantzen i NCC i en nyhetsmedling fra konsernet.

Gang- og sykkeltunnelen gjennom fjellet Løvstakken blir en av verdens lengste tunneler for gående og syklende og med lys asfalt ligger alt til rette for en fin opplevelse.

NCC har lagt 800 tonn med lys asfalt i sykkelveien. <i>Foto:  NCC Industry</i>
NCC har lagt 800 tonn med lys asfalt i sykkelveien. Foto:  NCC Industry

– Med et godt samarbeid i lag med oppdragsgiver samt god kompetanse, planlegging og logistikk internt med utlegging, produksjon og ledelse har vi klart og løst denne oppgaven meget bra, sier Frantzen.

Sammen med lys asfalt vil tunnelen også innredes med lyse veggplater og andre fargevalg som sammen vil skape en trygg opplevelse gjennom tunnelen både for gående og syklister.

– Det er en relativt krevende oppgave å produsere den lyse asfalten og det brukes blant annet fargestoff og blankt bitumen. Fabrikken må også renses før vi setter i gang en spesialproduksjon. Men vi tror nok at farget asfalt vil bli mer vanlig i årene fremover og produksjonsmetodene vil nok forenkles betydelig. Så da regner jeg med at vi kan vi produsere asfalt i en lang rekke farger, sier prosjektleder Frantzen i NCC Industry.

Teco 2030 er med i to EU-finansierte prosjekter, deriblant ett hvor Ektank skal ha 2,4 MW brenselcelle på en kjemikalietanker, bygget i 2018.
Les også

Teco 2030 i krise: – Håper vi slipper mer slalåmkjøring 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.