JAGUAR 360 VIRTUAL URBAN WINDSCREEN

Navigér etter en spøkelsesbil og se rett «gjennom» karosseriet

Jaguars nye system gjør hele frontruta til en stor skjerm.

Jaguars nye system gjør hele frontruta til en stor skjerm.

«Gjennomsiktige» A- og B-stolper og spøkelsesbil som navigasjonshjelpemiddel.

Det er aktive sikkerhetstiltak Jaguar har tenkt å innføre, ifølge en video som ble offentliggjort denne uka.

Akkurat når denne teknologien kommer på markedet, sier ikke bilprodusenten noe om foreløpig.

Integrerte skjermer

Integrerte skjermer i A- og B-stolpene projiserer en livefeed fra kameraer på utsiden og sørger for 360-graders utsyn for sjåføren.

Det vil i teorien gi en langt bedre situasjonsforståelse, som kan være nyttig både i sentrumskjøring med interaksjon med myke trafikanter og for å fjerne den skumle blindsona på motorveikjøring.

Skjermen i B-stolpen aktiveres når sjåføren snur på hodet.

Jaguar tar eksisterende head-up-display (hud) et steg videre med det de kaller virtuell frontrute, eller «360 Virtual Urban Windscreen».

Systemet sørger også for å detektere og blinke ut fotgjengere og syklister.

Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t

«Ghost-car»

Konseptet «ghost-car» er kjent for alle som har spilt bilspill.

I denne sammenhengen er det ikke om å gjøre å kjøre forbi spøkelsesbilen, men å følge etter den.

Omrisset av en bil bistår altså navigasjonssystemet i jobben med å geleide sjåføren til riktig sted, og uten at sjåføren må ta blikket vekk fra trafikken, for eksempel til en ekstra skjerm i midtkonsollen.

Samtidig er det sikkert mulig å debattere trafikksikkerheten i altfor mye ekstra informasjonsstøy som ruller over frontruta under kjøring.

I videoen er det også åpenbart kommunikasjon mellom infrastruktur og bil, idet bilen teller ned til det blir grønt lys.

Det er også annen poi-info om hoteller og parkeringsplasser.

Les også:

Nordsjø-helikoptre får stealth-teknologi

Se hva som har skjedd med elbilene på seks år

Er dette den stiligste flygende bilen som er laget?  

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå