SAMFERDSEL

NAF: Ikke stol for mye på førerassistenter

Førerassistenter kan kan redusere både arbeidsmengden og konsentrasjonen under bilturen. Det er fortsatt du som sjåfør som er ansvarlig for at kjøreturen skal ende godt, understreker NAF.

Mange moderne biler er utstyrt med teknologi for å kontrollere fart og styrevinkel.
Mange moderne biler er utstyrt med teknologi for å kontrollere fart og styrevinkel. Bilde: Mercedes-Benz
David SøbergDavid SøbergJournalist
11. juli 2024 - 09:28

– Vi er fortsatt langt unna å være der at vi kan la elektronikken ta over bilkjøringen. Uansett hvor mange førerassistenter bilen din har, må du konsentrere deg om å kjøre bil når du sitter bak rattet i sommertrafikken, sier Jan Harry Svendsen i NAF.

Organisasjonen advarer mot at systemene skal bli en sovepute.

1. juli ble ISA (Intelligent Speed Assist) påbudt i alle nye biler. Systemet skal gjøre det vanskeligere å kjøre for fort – og varsler med lyd eller symboler om man ligger over fartsgrensen. En uke etter trådte nok et EU-direktiv i kraft. Fra denne datoen ble det påbudt med sorte bokser i alle nye biler. Teknologien vil lagre hastighet, bremseinngrep, styrevinkel og flere andre faktorer rett før en ulykke.

Svendsen er positiv til sikkerhetssystemer, men frykter at førere vil finne argumenter for å deaktivere ISA og dets varsel-lyder.

– Et annet argument er at disse systemene bruker speedometeret som grunnlag for varsling. Det betyr at du som fører varsles før du bryter fartsgrensen, fordi alle speedometre viser lavere hastighet enn hva man faktisk har, sier Svendsen. 

Stor skjermbruk i førersetet

Samtidig viser en ny undersøkelse fra Kantar på vegne av Trygg Trafikk og Fremtind at nordmenn i stor grad bruker berøringsskjermer til det meste i bilen. 

I undersøkelsen oppgir 72 prosent at de bruker skjermen til å sette på eller bytte radiokanal. Dette er den mest brukte funksjonen på skjerm under kjøring. 55 prosent opplyser at de bruker skjermen til å justere klimaanlegget, mens 39 prosent søker opp kontakter eller slår inn et nummer for å ringe ut. 36 prosent skriver inn navigasjonsadresse under kjøring og 34 prosent søker opp musikk fra strømmetjenester.

Mens det ikke er lov å bruke mobilen under kjøring, er det fritt fram å bruke berøringsskjermen, selv om det betyr at man må ta blikket bort fra veien. <i>Foto:  Eirik Helland Urke</i>
Mens det ikke er lov å bruke mobilen under kjøring, er det fritt fram å bruke berøringsskjermen, selv om det betyr at man må ta blikket bort fra veien. Foto:  Eirik Helland Urke

– Skjermer i bil har kommet for å bli, problemet er at bruk av skjermen krever at fører tar blikket bort fra veien og trafikken. Kun to sekunder skal til for at risikoen for en kollisjon dobler seg. Å søke opp kontakter eller skrive inn navigasjonsadresse er begge aktiviteter som krever at du tar blikket bort fra veien over flere sekunder, sier Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.

71 prosent sier at de må ta blikket vekk fra veien for å navigere riktig i berøringsskjermen. I motsetning til mobiltelefonen er det imidlertid ikke forbudt å bruke berøringsskjermen.

Viftene er hovedkilden til støy fra batterlilagre. Men Ellevios 10 MW-batteripark i Grums klarer seg uten støydemping.
Les også

Nå kommer neste støykilde – store batteriparker

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.