MASKINER & UTSTYR

Nå starter Volvo serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler

Som den første lastebilprodusenten i verden starter Volvo Trucks nå serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler.

Både Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX kommer nå i elektriske versjoner.
Både Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX kommer nå i elektriske versjoner. Foto: Volvo Trucks
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. sep. 2022 - 09:07

Volvo Trucks starter serieproduksjon av de elektriske versjonene av selskapets viktigste produktserie, de tunge lastebilene Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX. Disse lastebilene utgjør rundt to tredjedeler av selskapets salg.

Med dette har Volvo Trucks seks elektriske lastebilmodeller i serieproduksjon på verdensbasis – det bredeste utvalget i bransjen.

Bilen har batterikapasitet på 1000 kWh. Fullt lastet (totalvekt: 50 tonn) skal den kunne kjøre 600 kilometer på norske veier.
Les også

Lovende test for el-lastebil: – En av de mest krevende veiene vi har

Produksjonen skjer i Gøteborg

– Dette er en milepæl og viser at vi leder an i transformeringen av bransjen. Det er mindre enn to år siden vi viste frem våre tunge elektriske lastebiler for første gang. Nå øker vi produksjonsraten og vil levere disse flotte lastebilene til kunder over hele Europa og etter hvert også til kunder i Asia, Australia og Latin-Amerika, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Serieproduksjonen av Volvos tyngste elektriske lastebiler starter i Tuve-fabrikken i Göteborg i Sverige, og neste år følger fabrikken i Gent i Belgia etter.

Volvo produserer de elektriske lastebilene på samme linje som de konvensjonelle lastebilene, noe som gir stor fleksibilitet i produksjonen og større effektivitet. Batteriene leveres av Volvo Trucks’ nye batterimonteringsfabrikk i Gent.

2600 el-lastebiler allerede solgt

Etterspørselen etter elektriske lastebiler øker raskt i mange markeder, og en viktig drivkraft er behovet transportkjøpere har for å bytte til fossilfri transport for å nå sine bærekraftsmål. Volvo Trucks’ portefølje kunne dekket rundt 45 prosent av alt gods som transporteres i Europa i dag.

– Vi har solgt rundt 1000 enheter av våre tunge elektriske lastebiler og mer enn 2600 av våre elektriske lastebiler totalt. Vi forventer at volumet øker betydelig i årene som kommer. Innen 2030 bør minst 50 prosent av lastebilene vi selger på verdensbasis være elektriske, kommenterer Roger Alm.

Volvo Trucks’ elektriske utvalg utgjør seks lastebilmodeller og dekker et vidt spekter bruksområder, som bydistribusjon, avfallshåndtering, regional transport og anleggsarbeid.

Nesten alle Ruters elektriske leddbusser har kun drift på de to bakerste hjulene – altså bak leddet i bussen. Bildet er tatt i Oslo sentrum 21. januar 2014.
Les også

Nær alle Ruters el-leddbusser har kun drift på de to bakerste hjulene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.