SOLENERGI

Nå kan solkraftkunder få mer betalt for egen solstrøm

Hafslund Nett nektet å gi ut måledata. Nå har solcelle-grunderne fått medhold.

Stadig flere nordmenn skaffer seg solcellepaneler. På bildet ser vi Andreas Bentzen i gründerselskapet Otovo, som nå ikke lenger er avhengig av godvilje fra nettselskapene for å få tilgang til kunder.
Stadig flere nordmenn skaffer seg solcellepaneler. På bildet ser vi Andreas Bentzen i gründerselskapet Otovo, som nå ikke lenger er avhengig av godvilje fra nettselskapene for å få tilgang til kunder. Bilde: Gorm Kallestad/NTB
Øyvind LieØyvind LieJournalist
21. des. 2016 - 10:07

Hafslund Nett brøt forskriften da de nektet gründerselskapet Otovo målerdata, ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Monopolselskapet nektet i høst å gi fra seg målerdata for at solcelle-selskapet skulle kunne kjøpe overskuddskraft fra såkalte plusskunder med solceller på taket.

Det var brudd på energilovforskriften, slår nå NVE fast i en avgjørelse som Teknisk Ukeblad har sett.

Får langt mer per kilowattime

NVEs avgjørelse vil ifølge produktsjef Simen Fure Jørgensen i Otovo gjøre at solcellekundene vil få mer igjen for overskuddsstrømmen sin, enn om de måtte selge den til nettselskapene.

– Nettselskapene gir spotpris for plusstrømmen, det vil typisk si mellom 20 og 30 øre per kilowattime. Fra Otovo får man 1 krone per kilowattime for denne strømmen. Det utgjør en betydelig forskjell i lønnsomheten til solstrøm i Norge, sier han til Teknisk Ukeblad.

Målerdataene Hafslund Nett nektet å frigi, ville vise hvor mye kraft Otovos kunder med solceller på taket leverer ut på nettet, og hvor mye kraft de trekker fra nettet.

Vis mer

Otovo hadde inngått avtale med solkraftkunder, og skulle etter planen starte kraftleveranse 1. september i år. For at dette skulle være mulig, var de avhengig av å få målerdata fra Hafslund, noe de altså ikke fikk. 

Hafslund Nett nektet å oversende målerdataene fordi de mente regelverket skulle forstås slik at nettselskapene måtte være kjøper av plusskundenes overskuddsproduksjon fram til det vedtatte plusskunderegelverket trer i kraft 1. januar 2017.

– Hindret markedsadgang

Dette er NVE uenig i. I avgjørelsen slår direktoratet fast at Hafslunds praksis er brudd på forskriften om nøytral opptreden overfor kraftleverandører. Hafslund Netts tolking av regelverket har ifølge NVE hindret Otovos adgang til markedet.

– Dette er en seier for folk med solcelle-panel over hele landet. Det er en bekreftelse på at plusskundeordningen er i drift for fullt, og at strømselskapene nå tar over ansvaret for den, sier Jørgensen.

NVE understreker i sin avgjørelse at nettselskapene plikter å tilby markedsadgang til alle kunder som ønsker å produsere egen kraft og til alle kraftleverandører som ønsker å omsette kraft til sine kunder. Direktoratet påpeker også at de allerede i april i år gjorde det helt klart at nettselskapene i slike tilfeller pliktet å oversende målerdata.

NVE skriver at de vil vurdere å ilegge Hafslund Nett tvangsmulkt hvis ikke selskapet retter seg etter vedtaket innen 2. januar 2017 ved å sende Otovo og eventuelle andre lignende selskaper de nødvendige målerdataene.

– Har fulgt retningslinjene

Noen tvangsmulkt blir det imidlertid ikke nødvendig for NVE å innkreve. Hafslund Nett oppfatter nemlig regelverket dithen at det er fra 1. januar 2017 at de pliktet å la plusskundene fritt få velge andre strømselskaper. Dermed er Otovo sikret målerdata fra Hafslund Nett fra årsskiftet, og Hafslund Nett klager derfor ikke på NVEs avgjørelse, selv om de er uenige i den.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Vi mener vi har fulgt retningslinjene som er gitt. Men vi velger å ta NVEs avgjørelse til etterretning, for nå har det ingen praktisk betydning, sier kommunikasjonssjef Morten Schau i Hafslund Nett til Teknisk Ukeblad.

Jørgensen i Otovo sier Hafslunds datanekt har skapt usikkerhet for kundene.

– Men nå er det formelle avklart. Dette er en klargjøring av hvordan ting vil være i hele perioden fram til elhub kommer i drift. Nå kan vi konsentrere oss om å fortsette å lage gode produkter for kundene, sier Jørgensen.

Elhub var opprinnelig planlagt å settes i drift 20. februar 2017, men ble utsatt til 23. oktober 2017.

Statnett: Røpet hemmelig informasjon om kraftsystemet

– Samarbeider godt

– Hva synes dere om Hafslunds opptreden i denne saken?

– Vi samarbeider godt med Hafslund Nett på andre områder. Her var vi rett og slett uenige om hvordan regelverket var, sier han.

– Hvordan kan dere gi en hel krone per kWh for strømmen, når nettselskapene kun gir spotpris?

– Vi ser helhetlig og langsiktig på økonomien mellom alle våre kunder. I det perspektivet har vi en formening om at vi skal få lønnsomhet, sier Jørgensen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.